Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Barklus på pil? (Læst 248 gange) Postet d. 29-08-20 kl. 08:44
Der var enkelte af disse ved Rigsarkivet i går, både med og uden vinger. Den vingeløse ligner vist Mesopsocus fuscifrons?

Vh Poul

Barklus på pil? (Der var enkelte af disse ved Rigsarkivet i går, både med og uden vinger. Den vingeløse ligner vist M)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#1 Kommentar postet d. 29-08-20 kl. 08:45. Emne: Barklus på pil?
Billede 2/2

Barklus på pil? (Billede 2/2)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 29-08-20 kl. 12:47. Emne: Barklus på pil?
Hej Poul,

Har du nogen billeder taget fra siden? Jeg mener af begge dyrene.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(676)
#3 Svar postet d. 29-08-20 kl. 14:43. Emne: Barklus på pil?
Hej igen Poul,

En "mellemregning":

Jo, det øverste dyr må være M. fuscifrons. Men ikke en hun - som jeg oprindelig tænkte - men derimod en nymfe af hankøn. Jf. denne observation: - se linket HER.

Iflg. Nationalnyckeln er voksne hanner af arten altid langvingede, og voksne hunner til gengæld næsten helt vingeløse. Der er det mærkelige træk, at hunnernes skinneben har et tydeligt mørkt bånd proximalt (altså næsten lige under knæet), og det har hannerne ikke. Dit dyr har helt klart IKKE sådan et mørkt bånd om skinnebenene, og da jeg gennemså billederne i Galleriet, var det ellers tydeligt nok med disse bånd hos hunnerne. Også den mørke ansigtstegning hos dit dyr svarer perfekt til han-nymfens i linket ovenfor, mens det forekom mig lidt afvigende i forhold til normale voksne dyrs.

Det er godt nok nogle MEGET små vingeanlæg, dyret her synes at have i forhold til, at den skal nå at blive helt langvinget, inden sæsonen er omme. Men det MÅ ikke desto mindre være en han-nymfe og intet andet.

Jeg er fortsat interesseret i evt. sidefotos af det andet, langvingede dyr.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#4 Kommentar postet d. 29-08-20 kl. 15:31. Emne: Barklus på pil?
Hej Elisabeth,

Tak for dine svar! Jeg skynder mig lige at komme med et par sidebilleder af de to dyr og vender tilbage

Vh Poul

Barklus på pil? (Hej Elisabeth,

Tak for dine svar! Jeg skynder mig lige at komme med et par sidebilleder af de to )
Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 29-08-20 kl. 15:32. Emne: Barklus på pil?
Og den anden

Barklus på pil? (Og den anden)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(676)
#6 Svar postet d. 29-08-20 kl. 18:03. Emne: Barklus på pil?
Hej Poul,

Tak for sidebillederne. Jo, jeg mener bestemt, det er M. fuscifrons, du har fat i. En voksen han (den langvingede) og en hanlig nymfe.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#7 Kommentar postet d. 29-08-20 kl. 19:49. Emne: Barklus på pil?
Hej Elisabeth,

Igen mange tak for svar! Det er nogle fine dyr. Den V-formede tegning i øjnene må også tale til fordel for fuscifrons

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#8 Kommentar postet d. 29-08-20 kl. 20:14. Emne: Barklus på pil?
Ja, det gør den da også helt klart.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator