Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ken Alminde
Galler i bælge af giftig kronvikke (Læst 716 gange) Postet d. 01-09-20 kl. 15:41
Hej

Under et besøg ved en mindre bestand af Giftig Kronvikke (Securigera varia) bemærkede jeg en del bælge med galledannelser.

Alle tomme og flere af dem med et fint rundt udgangshul. Vel noget snudebilleangreb, men kan det komme nærmere med den halvsjældne vært? Eller kan der være tale om en art/arter der går på bælge fra ærteblomstrede generelt?

Værten er ikke nævnt i British Plant Galls, så ingen hjælp at hente der.

Mvh. Ken

Galler i bælge af giftig kronvikke (Hej

Under et besøg ved en mindre bestand af Giftig Kronvikke (Securigera varia) bemærkede jeg en )
Ken Alminde har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#1 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 15:42. Emne: Galler i bælge af giftig kronvikke
Her med udgangshul.

Galler i bælge af giftig kronvikke (Her med udgangshul.)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#2 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 15:44. Emne: Galler i bælge af giftig kronvikke
Gennemskåret, desværre tom (bortset fra en thrips der gemmer sig i baggrunden).

Galler i bælge af giftig kronvikke (Gennemskåret, desværre tom (bortset fra en thrips der gemmer sig i baggrunden).)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 567)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(1317)
#3 Svar postet d. 01-09-20 kl. 16:28. Emne: Galler i bælge af giftig kronvikke
Vært + bælggaller + mycelium: Asphondylia baudysi!

- se linket HER

Sguda et førstegangsfund for DK og Skandinavien

MEN! Har du mon mulighed for at indsamle og sende nogle galler? Hvis der er tomme puppehuder (arten forpupper sig i gallen) kan jeg sige det med sikkerhed, men det ser meget lovende ud!

... Der findes to arter af bladbiller som er kendt fra kronvikke-bælge, men de forårsager ikke opsvulmninger af bælgen og er ikke associeret med mycelium.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun

Svaraktivitet:

(256)
#4 Svar postet d. 01-09-20 kl. 18:20. Emne: Galler i bælge af giftig kronvikke
Wow! Fedt fund! Til lykke, Ken!

Det ligner *meget* en Asphondylia-galle.

/ Hans Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun

Svaraktivitet:

(256)
#5 Svar postet d. 01-09-20 kl. 18:20. Emne: Galler i bælge af giftig kronvikke
Wow! Fedt fund! Til lykke, Ken!

Det ligner *meget* en Asphondylia-galle.

/ Hans Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ken Alminde
#6 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 18:50. Emne: Galler i bælge af giftig kronvikke
Hej Simon og Hans Henrik

Spændende!

Faktisk var der, hvad jeg tolker som pupperester, i den viste gennemskårne galle.

Jeg har stadig materialet liggende incl. ovenstående som jeg pakker for sig selv. Og nåede faktisk et smut forbi lokaliteten straks jeg fik set dit svar Simon. Det lykkedes at finde yderligere en smule galler, som ovenikøbet er mere friske (uden udgangshul).

Vil under alle omstændigheder gerne benytte tilbuddet om at sende materiale afsted. Jeg vil se om ikke det kan blive afsendt allerede i morgen.

Mvh. Ken

Besvar | Kommentér

Simon Haarder
#7 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 20:30. Emne: Galler i bælge af giftig kronvikke
Fantastisk, ser frem til at undersøge sendingen

Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(1317)
#8 Svar postet d. 09-09-20 kl. 13:21. Emne: Galler i bælge af giftig kronvikke
Fik først din sending igår, Ken. Mange tomme galler (tyder på en sund population) med galmygge-puppehylstre og en enkelt levende puppe, som kan tilskrives Asphondylia-slægten. Sådan! Har beholdt puppen som spritbelæg.

I bælge af giftig kronvikke findes som tidligere nævnt kun arten Asphondylia baudysi. Da galle- og puppemorfologi er i overensstemmelse med planteværten bliver den hermed godkendt - arten er nu oprettet her på siden! Tillykke med den. Arten er fundet i en del europæiske lande (ikke I Sverige/Norge), men fx kun i tre bundeslande i Tyskland -- ifølge forfatterne er den derimod rimeligt almindelig i Tjekkiet.

Nå, men en lille krølle på halen: A. baudysi er faktisk også registreret på slægten Coronilla i litteraturen. Nu er det jo ikke en planteslægt som er særlig relevant på vores breddegrader, men på især C. minima ses en anden art af Asphondylia: A. coronillae!

- se linket HER

Anden generation af A. coronilla ses i bælgene (ligesom A. baudysi), men er altså ikke registreret fra S. varia (giftig kronvikke). Summa summarum: Vi arkiverer dit spændende danmarks/skandinaviensnye fund som A. baudysi.

... Derudover var der et par levende eksemplarer af snyltehvepsen Sigmophora brevicornis i et af glassene. Arten er kendt for sin forkærlighed for Asphondylia, bl.a. er den meget almindelig på A. sarothamni (på gyvel). Tilsyneladende er den ikke kendt fra A. baudysi, men dog fra A. coronillae.

Galler i bælge af giftig kronvikke (Fik først din sending igår, Ken. Mange tomme galler (tyder på en sund population) med galmygge-puppe)
Simon Haarder har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Hans Henrik Bruun

Svaraktivitet:

(256)
#9 Svar postet d. 09-09-20 kl. 16:34. Emne: Galler i bælge af giftig kronvikke
Forbilledligt samarbejde! Godt gået. Og til lykke igen til Ken for det fine fund!

/ Hans Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator