Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Insekter og entomologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Ulrik
Barklus fra Porsemosen? (Læst 284 gange) Postet d. 01-09-20 kl. 16:09
Jeg har de seneste dage set nogle få af disse relativt store barklus i vegetationen i mosen med stargræsser, mjødurt, frøstjerne m.m. Kan den mon bestemmes?

Vh Poul

Barklus fra Porsemosen? (Jeg har de seneste dage set nogle få af disse relativt store barklus i vegetationen i mosen med star)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 19:25. Emne: Barklus fra Porsemosen?
Hej Poul,

Umiddelbart vil jeg sige Valenzuela piceus hun, men det undrer mig dog, at dens hoved er så lyst farvet. Alle dem, jeg selv har set, har haft mørkt rødbrune hoveder (og dyrene har alle været fra min egen have). Jeg ville derfor gerne se, hvad Galleriet ellers rummer af fotos af arten, for at checke, at der i så henseende ikke bare er tale om en Malling-specialitet. Men jeg har p.t. nogle computerproblemer i relation til Naturbasen, som gør, at jeg overhovedet ikke kan få artsbilleder at se. Derfor tøver jeg lidt her. Har du nogen billeder, hvor man ser dyrets ansigt mere forfra?

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#2 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 20:48. Emne: Barklus fra Porsemosen?
Hej Elisabeth,

Det er i hvert fald pudsigt, hvis arten både trives på rhododendron i en have og på en fugtig eng/mose. Jeg har lige taget et ansigtsbillede og håber, det hjæloer

Vh Poul

Barklus fra Porsemosen? (Hej Elisabeth,

Det er i hvert fald pudsigt, hvis arten både trives på rhododendron i en have og p)
Foto: Poul Ulrik
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 21:50. Emne: Barklus fra Porsemosen?
Hej Poul,

Tak for det flotte billede.

Jeg undrede mig også over forskellen i biotoper. Her i min have traf jeg dem tidligere jævnlig på rhododendron flere år i træk. Jeg har netop forleden konstateret, at arten her i år synes at have holdt flyttedag - til en buksbombusk. Stedsegrønne planter, m.a.o. Da jeg stadig ikke selv kan komme ind på artsbillederne i Naturbasen, og samtidig er lidt fortravlet netop nu, vil jeg gerne vente, til der er mere ro på, så jeg kan gennemgå Nationalnyckelns barklusbind igen i ro og mag.

Men jeg kan da fortælle dig, at grunden til, at jeg gerne ville se det (alt for) lyse ansigt på dit dyr, var at jeg fik den tanke, at det ville være vejledende, hvis dit dyr i stedet for det normale mørke voksenansigt (som også er det afbildede i Nat.nyckeln, m.a.o. de mørke hoveder er ikke nogen Malling-specialitet) så i det mindste havde den meget karakteristiske tegning i ansigtet, som V. piceus har som nymfer. Dit dyr KUNNE jo være noget helt femte, som jeg bare havde overset.

Dit ansigtsbillede viser imidlertid efter min mening netop den typiske tegning, som V.piceus-nymfer har. Som om der var tale om en slags "forsinket udfarvning" af ansigtet! Som sagt, jeg vil godt vende tilbage efter en tænkepause. Men det tyder foreløbig på V. piceus, synes jeg.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(676)
#4 Svar postet d. 02-09-20 kl. 21:51. Emne: Barklus fra Porsemosen?
Hej igen Poul,

Nu har jeg grublet og studeret, og jeg er - meget modvilligt - nået til den konklusion, at det må dreje sig om en kortvinget (NB! i modsætning til "vingeløs") hun af Valenzuela gynapterus - se linket HER.

V. gynapterus og V. piceus har en del lighedspunkter alene derved, at mens alle hanner er langvingede, har hunner i reglen (ikke altid!) grumme korte vinger. Piceus-hunner har typisk korte vinger i stil med dit dyr her, mens det almindeligste for V. gynapterus-hunner er at have SÅ små vingestumper ("mikrovinger"), at dyrene i praksis kan betegnes som vingeløse. Iflg. Nationalnyckeln adskiller de to arter sig dog bl.a. ved antennelængden, som er en del kortere hos piceus end hos gynapterus. Jeg har selv ganske megen erfaring med piceus og mange billeder, der viser antennelængden hos denne art. Gynapterus har jeg til gengæld aldrig selv mødt, men dens antenner skulle som sagt være længere, og deres længde hos dit dyr passer bedre til gynapterus. Endvidere kan jeg se udfra diverse artsfotos, at gynapterus ser ud til at have bagkropsled, der ligesom er tykkest på midten og lidt indsunkne, der hvor to led mødes, m.a.o. bagkroppen udviser en Michelinmands-silhouet. Piceus har derimod en helt glat og jævn bagkropskontur. Dit dyr er jo helt klart Michelinmands-agtig i omridset af bagkroppen ("bulet").

Begge arter har sædvanligvis mørke hoveder, så jeg kan stadig ikke forklare, hvorfor dit dyrs hoved er så lyst. Det kan sagtens være, at min tanke om, at nymfeudseendet her endnu ikke er forsvundet, måske er rigtig; jeg aner ikke, hvordan V. gynapterus-nymfer ser ud.

At en hun af V. gynapterus overhovedet kan have så "lange" vinger som her er sådan set det mest pikante omdrejningspunkt i denne sag. Nationalnyckeln omtaler det ikke, men fortæller til gengæld med slet skjult stolthed, at verdens hidtil eneste kendte fuldt langvingede hun af arten er fundet i Sverige. Det siger jo så også, at der for hunner ER andre muligheder end mikro-vingestumper.

Der findes en meget lang Forumtråd om præcis dette emne - V. gynapterus-hunner med korte, men ikke mikro-små, vinger - i tilknytning til et foto i Galleriet, og den kan jeg på det varmeste anbefale - se linket HER.

Jeg tror på, at det er en hun af V. gynapterus med længere vinger end normalt. Denne art skulle også foretrække skovmiljøer i mere bred forstand, hvor V. piceus er mere til stedsegrønne/nåletræer, så også her passer pengene, så vidt jeg kan se.

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Poul Ulrik
#5 Kommentar postet d. 03-09-20 kl. 08:28. Emne: Barklus fra Porsemosen?
Hej Elisabeth,

Mange tak for din grundige redegørelse

Jeg må erklære mig meget enig i dine betragtninger mht. farve, vingelængde og antennelængde m.m. De tre dyr, jeg så, virkede meget ens i disse henseender, så jeg tog bare det ene med hjem til foto. Mon ikke jeg med god samvittighed kan indtaste arten, selvom farve og vingelænge er en smule atypisk!?

Super at du giver dig tid til at kigge på disse dyr og gør så god rede for dine tanker. Jeg må se, om jeg ikke kan på et tidspunkt kan finde frem til et eksemplar af Nationalnøglen

Vh Poul

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#6 Kommentar postet d. 03-09-20 kl. 10:09. Emne: Barklus fra Porsemosen?
Elisabeth, her er en barklus mere: - se linket HER

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#7 Kommentar postet d. 03-09-20 kl. 11:17. Emne: Barklus fra Porsemosen?
Haha, tak for det, Stig. Nu har jeg besvaret tråden, så det var fint nok, at du gjorde opmærksom på den.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#8 Kommentar postet d. 03-09-20 kl. 11:44. Emne: Barklus fra Porsemosen?
Hej igen Poul,

Mange tak for de pæne ord.

Jo, jeg vil da bestemt mene, at du kan indtaste dit/dine dyr som V. gynapterus, hun, med atypisk "lange" vinger. Ellers havde jeg ikke turdet svare dig som ovenfor! Jeg står inde for bestemmelsen i den forstand, at havde det været min egen observation, ville jeg helt bestemt være endt med uden forbehold at indtaste kræet som gynapterus. (Men det var da godt nok een af de sager, man lige skulle sove på først!) Og så synes jeg jo ikke, at andre skal nære flere forbehold!

Tråden her har iøvrigt været meget lærerig for mig. Den, og arbejdet med den, har givet mig en stærkt forøget forståelse for forskellene mellem V. piceus (som jeg i forvejen er fortrolig med) og V. gynapterus (som jeg, som tidligere nævnt, aldrig selv har mødt), og det er jo skønt at blive klogere. Så jeg siger også tak for en sjov og udfordrende opgave!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator