Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Andre dyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Henrik Stenholt
Havsvamp? (Læst 224 gange) Postet d. 01-09-20 kl. 20:07
Hej.

Håber jeg har “ramt” den rigtige kategori? Denne er fundet d.d. ved Begtrup Vig, Helgenæs. Tænker det må være en slags Havsvamp, men er det muligt at sætte et artsnavn på? 3 billeder.

Mvh

Henrik

Havsvamp? (Hej.

Håber jeg har “ramt” den rigtige kategori? Denne er fundet d.d. ved Begtrup Vig, Helgenæs. T)
Henrik Stenholt har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#1 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 20:07. Emne: Havsvamp?
..

Havsvamp? (..)
Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#2 Kommentar postet d. 01-09-20 kl. 20:08. Emne: Havsvamp?
..

Havsvamp? (..)
Besvar | Kommentér

Kim Pless-Schmidt

Svaraktivitet:

(2)
#3 Svar postet d. 04-09-20 kl. 17:54. Emne: Havsvamp?
Hej Henrik!

Et forsigtigt bud vil være Brødkrummesvamp. Men for at lave en sikker bestemmelse, så skal du se på dens spikler i et mikroskop. Havsvampe kommer i mange forskellige former, så generel morfologi kan være et risikabelt bud. Men Brødkrummesvamp er ret almindelig i Danmark

Mvh

Kim

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Stenholt
#4 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 18:04. Emne: Havsvamp?
Hej Kim.

Tusind tak for hjælpen. Har ikke gemt belæg, så jeg “nøjes” med at kalde den en havsvamp sp.

Må se at få fundet et nyt eksemplar, som jeg kan kigge på under mikroskopet (og få fundet ud af hvad spikler er )

Mvh

Henrik.

Besvar | Kommentér

Kim Pless-Schmidt
#5 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 18:08. Emne: Havsvamp?
Det synes jeg, at du skal gøre! Hvis du søger "Porifera spicules" på Google, så skal du nok få nogle resultater. Det er små struktur i svampenes væv, som kan bruges til artsbestemmelse. Det kan dog være ret svært, da der er mange formvariationer, og svampene kan også optage andre svampes spikler. For 99.99% sikker bestemmelse, så skal man lave DNA analyser. Men det gør jo intet at kigge lidt på spiklerne, hvis man kan

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator