Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Græshopper -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gert Rasmussen
er dette sumpgræshoppe? (Læst 541 gange) Postet d. 01-09-20 kl. 21:24
hjælp ønsker til korrekt id af denne fætter..

gert

er dette sumpgræshoppe? (hjælp ønsker til korrekt id af denne fætter..

gert)
Gert Rasmussen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Nils Grøngaard

Svaraktivitet:

(4)
#1 Svar postet d. 02-09-20 kl. 23:07. Emne: er dette sumpgræshoppe?
Nej, det mener jeg ikke. "Halsskjoldets" (pronotums) sidekøle er skarpt vinklede, desuden har den ikke en mørk stribe bagud i forlængelse af øjet. Det havde dog været rart at se bagbenene tydeligt - lårene er vinrøde langs underkanten hos sumpgræshoppe.

Jeg hælder til lynggræshoppe, Omocestus viridulus, som har skarpt knækkede sidekøle og den lyse plet i vingerne, som ses på dit foto.

Nils

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mogens Holmen
#2 Kommentar postet d. 07-09-20 kl. 17:05. Emne: er dette sumpgræshoppe?
Nu er jeg jo ikke den helt store græshoppekender. Men jeg synes ikke pronotums sidekøle plejer at knække helt så skarpt hos Lynggræshoppe. Derimod i et mere rundet knæk der ligger lidt længere fortil end her. Jeg tror faktisk det her er en Chorthippus sp. og vist en hun, hvilket desværre nedsætter muligheden for et artsnavn.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator