Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Micheelsen
Almindelig kantarel, orangekantarel eller netbladhat (Læst 353 gange) Postet d. 03-09-20 kl. 00:22
Min grandnevø er ny ivrig svampejæger og har sendt billeder af sin seneste høst af kantareller. Min første tanke var: Det er ikke almindelig kantarel. Lamellerne er ikke tilstrækkeligt nedløbende og de slutter for brat. Farven er forkert og hatten er foldet for meget ned. Men hvad er det så? Bleg kantarel, orangekantarel eller (uha) netbladhat?

Almindelig kantarel, orangekantarel eller netbladhat (Min grandnevø er ny ivrig svampejæger og har sendt billeder af sin seneste høst af kantareller. Min )
Foto: Christian Nørlem Micheelsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 425)
Besvar | Kommentér

Hans Micheelsen
#1 Kommentar postet d. 03-09-20 kl. 00:23. Emne: Almindelig kantarel, orangekantarel eller netbladhat
Nærbillede

Almindelig kantarel, orangekantarel eller netbladhat (Nærbillede)
Hans Micheelsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(1863)
#2 Svar postet d. 03-09-20 kl. 00:51. Emne: Almindelig kantarel, orangekantarel eller netbladhat
vil mene en art af Orangekantarel, vel Alm. Orangekantarel ud fra billede 2

de er dog ganske tykstokkede, ligesom det er svært at se lamellernes evt. regelmæssige gaffeldeling mod hatranden

kantarellernes forgrenede lister ses ikke, så jeg ville - for at undgå mavebesvær - opsøge en viktualieforretnings kølemontre ...

mvh., Henrik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Steen Hansen

Svaraktivitet:

(1)
#3 Svar postet d. 03-09-20 kl. 04:36. Emne: Almindelig kantarel, orangekantarel eller netbladhat
Det er Almindelig Orangekantarel. Hatten har lys kant, og lamellerne er mørkere orange end stokken, hvor Almindelig Kantarel er ensfarvet på både hat, stok og ribber (Almindlig Kantarel har ikke lameller, men ribber). Ribberne på Almindelig Kantarel er mere nedløbende på stokken end lamellerne på Orange Kantarel.

Orange Kantarel er i øvrigt ikke en ægte kantarel, men en almindelig lamelsvamp.

Orange Kantarel står i alle svampebøger som spiselig, men når man dufter til den, lugter den meget af svamp, som i hvert fald jeg ikke finder særlig appetitlig. Almindelig Kantarel har derimod en meget særegen lidt parfumeret abrikosagtig duft. Når man én gang har duftet til en Almindelig Kantarel, vil man aldrig tage fejl af Orange Kantarel og Almindelig Kantarel blot ved at snude til dem.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg
#4 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 12:33. Emne: Almindelig kantarel, orangekantarel eller netbladhat
mig bekendt er det listerne, der er ribbede!

jeg bliver meget forvirret, når Steen Hansen skriver "Orange Kantarel" (endda 4 gange) - efter korrekt at have afsværget Orangekantarels status som netop en Kantarel ...

her har Dansk Sprognævn dog en ikke uvæsentlig del af skylden for forvirringen!

Besvar | Kommentér

Hans Micheelsen
#5 Kommentar postet d. 08-09-20 kl. 11:34. Emne: Almindelig kantarel, orangekantarel eller netbladhat
Jeg takker for alle kommentarer - Orangekantarel blev det og min grandnevø slap for mavebesvær.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator