Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Lausen
Stankelben eller glansmyg? (Læst 135 gange) Postet d. 04-09-20 kl. 22:05
Set i dag i Lille Vildmose.

Mvh Jørn

Stankelben eller glansmyg? (Set i dag i Lille Vildmose.
Mvh Jørn)
Foto: Jørn Lausen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Jørn Lausen
#1 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 22:05. Emne: Stankelben eller glansmyg?
2

Stankelben eller glansmyg? (2)
Klik på billedet for original størrelse (706 x 600)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(13631)
#2 Svar postet d. 04-09-20 kl. 22:43. Emne: Stankelben eller glansmyg?
Hej Jørn

Åbenlyst ikke en Glansmyg Umiddelbart ville jeg jo sige, det var en Tipula (Vestiplex) sp. pga den mørke rand hele vejen rundt om striberne på mesonotum, men med så kontrastrige vinger må det være noget andet. Sådan noget Pterelachisus, måske ... winthemi, pauli. Begge sjældne!

Der skulle vel aldrig være et billede, hvor man kan se kønnet?

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Lausen
#3 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 22:52. Emne: Stankelben eller glansmyg?
Desværre den sad klinet til planken, den har nok heller ikke fået nok opmærksomhed. Verden er jo nærmest overrendt af stankelben i øjeblikket. Jeg må vist oppe mig lidt og variere lidt mere. Jeg kan gå lidt tættere på vingerne.

Mvh Jørn

Stankelben eller glansmyg? (Desværre den sad klinet til planken, den har nok heller ikke fået nok opmærksomhed. Verden er jo nær)
Besvar | Kommentér

Jørn Lausen
#4 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 22:54. Emne: Stankelben eller glansmyg?
Den var kun ca 1 cm lang.

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#5 Kommentar postet d. 04-09-20 kl. 23:09. Emne: Stankelben eller glansmyg?
Ærgerligt. I det mindste kan vi konstatere, at det ikke er en Vestiplex-hun, for de har tydeligt længere bagkrop end vinger. Så enten en meget kontrastrig Vestiplex-han, hvad jeg tvivler på. Efter min erfaring er det også ret store arter, så når du siger ca. 1 cm, bliver det endnu mere tvivlsomt. Måske er det Tipula winthemi - se linket HER Dyrene på billederne er gamle og blegede, men friske individer ser måske ud som på dine billeder! Som sagt er arten sjælden. Du må prøve at finde en magen til og tage belæg.

Besvar | Kommentér

Jørn Lausen
#6 Kommentar postet d. 05-09-20 kl. 12:15. Emne: Stankelben eller glansmyg?
Hej Kan det være Tipula Confusa. På iNat. har Lars Thomas registreret den fundet indenfor 500 m fra mit findested,

- se linket HER.

Vi havde bioblitz i sidste weekend.

Mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#7 Kommentar postet d. 05-09-20 kl. 12:38. Emne: Stankelben eller glansmyg?
Nej, det er ikke en Savtshenkia ... Jeg tror, det er en Pterelachisus af de mere sjældne. Men jeg er altid villig til at blive klogere

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator