Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Galler og miner -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rene Sørensen
Galle på vild gulerod (Læst 446 gange) Postet d. 05-09-20 kl. 09:58
Fundet ved Lunddal (Odder) d. 4.9.2020

Hvem laver denne?

Mvh

René

Galle på vild gulerod (Fundet ved Lunddal (Odder) d. 4.9.2020

Hvem laver denne?

Mvh
René)
Foto: René Sørensen
Besvar | Kommentér

Rene Sørensen
#1 Kommentar postet d. 05-09-20 kl. 09:59. Emne: Galle på vild gulerod
Der er en ligesom nogle små pubber inden i

Galle på vild gulerod (Der er en ligesom nogle små pubber inden i)
Besvar | Kommentér

Simon Haarder

Svaraktivitet:

(1317)
#2 Svar postet d. 07-09-20 kl. 12:11. Emne: Galle på vild gulerod
Det er en klump snyltehvepse fra den kæmpestore underfamilie Microgastrinae og nok slægten Cotesia. Her er en forklaring på fænomenet fra en amerikansk ekspert i gruppen, som jeg e-mailede lidt med for et par år siden:

"The white mass you photographed in the field is actually the dead caterpillar (only the skin remains), as all Cotesia larvae exited the caterpillar body by opening holes in their skin (pretty much as in the Alien movies) and then the wasp larvae did spin their cocoons on top of the dead caterpillar, the threads of each cocoon mixing with the others –giving the appearance of a large papery cocoon, as you saw it. If you can locate other non-parasitized caterpillars in the same host plant, perhaps we could have an idea of the identity of the Lepidoptera host. Otherwise it would be too difficult to guess."

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Rene Sørensen
#3 Kommentar postet d. 07-09-20 kl. 20:45. Emne: Galle på vild gulerod
Hej Simon

Spændende, jeg har ikke set sådan en før, og var gået forbi den nogle gange. Først troede jeg det var noget isolering der var tabt, men ved nærmere syn kunne jeg godt se at det var det ikke.

Jeg er ikke sikker på det er muligt at finde en larve, men jeg vil da kigge når jeg går forbi igen.

Jeg kan se det er muligt af obs den som Microgastrinae ubest. hvilket jeg antager er ok.

Tak for hjælpen

Mvh

René

Besvar | Kommentér

Rene Sørensen
#4 Kommentar postet d. 11-09-20 kl. 13:06. Emne: Galle på vild gulerod
Så kom der små hvepse ud af pubberne

Galle på vild gulerod (Så kom der små hvepse ud af pubberne)
Besvar | Kommentér

Rene Sørensen
#5 Kommentar postet d. 11-09-20 kl. 13:07. Emne: Galle på vild gulerod
underside

Galle på vild gulerod (underside)
Besvar | Kommentér

Rene Sørensen
#6 Kommentar postet d. 11-09-20 kl. 13:08. Emne: Galle på vild gulerod
side

Galle på vild gulerod (side)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator