Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. januar 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Finn M. Hansen
Er det Blodjordbi (Andrena labiata) (Læst 208 gange) Postet d. 05-09-20 kl. 18:34
Fundet i min have i Køge d. 4. sept, temmelig afkræftet og død kort tid efter, - bien var ca. 7-9 mm lang, - et forsigtigt gæt er Blodjordbi (Andrena labiata), men man kan jo aldrig være sikker.

mvh

Finn

Ps.: - det var forøvrigt den 4. på næsten samme sted

Er det Blodjordbi (Andrena labiata) (Fundet i min have i Køge d. 4. sept, temmelig afkræftet og død kort tid efter, - bien var ca. 7-9 mm)
Finn M. Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#1 Kommentar postet d. 05-09-20 kl. 18:35. Emne: Er det Blodjordbi (Andrena labiata)
2

Er det Blodjordbi (Andrena labiata) (2)
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#2 Kommentar postet d. 05-09-20 kl. 18:36. Emne: Er det Blodjordbi (Andrena labiata)
3

Er det Blodjordbi (Andrena labiata) (3)
Klik på billedet for original størrelse (798 x 600)
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#3 Kommentar postet d. 05-09-20 kl. 18:37. Emne: Er det Blodjordbi (Andrena labiata)
4

Er det Blodjordbi (Andrena labiata) (4)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 480)
Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#4 Kommentar postet d. 05-09-20 kl. 18:38. Emne: Er det Blodjordbi (Andrena labiata)
5

Er det Blodjordbi (Andrena labiata) (5)
Klik på billedet for original størrelse (798 x 600)
Besvar | Kommentér

Bjørn Grøn

Svaraktivitet:

(1527)
#5 Svar postet d. 06-09-20 kl. 16:29. Emne: Er det Blodjordbi (Andrena labiata)

Hej Finn,

Bagerste skinneben signalerer kraftigt, at det er en Tambi, Apis mellifera. Den ligner endog meget Honningbien her på Wikipedia - se linket HER. De har forskellige udtryk men bagerste skinneben og håret omkring øjnene fælles.

Mvh Bjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Finn M. Hansen
#6 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 17:21. Emne: Er det Blodjordbi (Andrena labiata)
Hej Bjørn

- det var da ærgerligt.

men du har sikkert ret, selv om mit dyr var væsentlig mindre end de sædvanlige honningbier, - og jeg fandt lige denne gamle F&N- tråd, hvor biens bagkrop ligner "min" noget mere.

- se linket HER

- mange tak for svaret.

mvh

Finn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator