Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
30. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bøje Rauff
Aftenfalk eller Lærkefalk nr. 2 (Læst 384 gange) Postet d. 06-09-20 kl. 08:22
Hej Igen

Så denne falk ved Høstmark Skov (Ved Lille Vildmose) i fredags. Umiddelbart tænker jeg AD Lærkefalk p.g.a. det lidt rådlige-/brunlige skær på undergumpen, men kunne det være en juvenil Aftenfalk, synes den mangler lidt (mursejler look) ?.

Er der en som kan hjælpe med sikker bestemmelse.

Aftenfalk eller Lærkefalk nr. 2 (Hej Igen
Så denne falk ved Høstmark Skov (Ved Lille Vildmose) i fredags. Umiddelbart tænker jeg AD )
Bøje Rauff har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(4046)
#1 Svar postet d. 06-09-20 kl. 08:35. Emne: Aftenfalk eller Lærkefalk nr. 2
Denne er så en Lærkefalk.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#2 Svar postet d. 06-09-20 kl. 08:36. Emne: Aftenfalk eller Lærkefalk nr. 2
"Mursejler-looket" er godt nok - det er en lærkefalk - undergumpen har også den beige farve, som hos juv.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bøje Rauff
#3 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 09:09. Emne: Aftenfalk eller Lærkefalk nr. 2
Mange tak for svaret Henrik og Niels

Besvar | Kommentér

Palle Jensen

Svaraktivitet:

(2184)
#4 Svar postet d. 06-09-20 kl. 09:49. Emne: Aftenfalk eller Lærkefalk nr. 2
Nogle lærkefalke ældes hurtigt

Fra bestemmelsen til ungfugl, og til nu hvor jeg ser den, er den blevet en ældre fugl i fældning.

Bemærk svingfjerene, der mangler et par stykker og de har forskellig alder.

En ungfugl vil normalt heller ikke være så rent markeret sort/hvid i hovedet.

Den ikke så tydeligt rustfarvede undergump skyldes et næsten helt års slidtage og solblegning samt fældning.

Hilsen Palle

Besvar | Kommentér

Niels J. Henriksen

Svaraktivitet:

(1657)
#5 Svar postet d. 06-09-20 kl. 12:08. Emne: Aftenfalk eller Lærkefalk nr. 2
Ja Palle, det går ofte for stærkt - man kan også se, der mangler et par fjer i vingerne. Læg mærke til, at jeg skrev "som hos juv", da jeg netop ikke ville lægge mig fast på alderen, men bare bruge det som et pejlemærke på, at det ikke var en aftenfalk

Men den er godt nok slidt, for der er ikke mere farve tilbage i den undergump, end at man med god vilje kan kalde den beige.

Besvar | Kommentér

Bøje Rauff
#6 Kommentar postet d. 06-09-20 kl. 16:33. Emne: Aftenfalk eller Lærkefalk nr. 2
Tak for svaret Palle

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator