Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Hvilken Dicyphus? (Læst 488 gange) Postet d. 07-09-20 kl. 14:01
Denne Dicyphus blev set d.2.9.2020 i min have i Malling. Jeg rystede den af Lådden Dueurt, og dermed burde bestemmelsen jo nærmest være givet: Dicyphus epilobii. (Det plejer også at være den art, jeg kan ryste af disse planter.) Men jeg synes overhovedet ikke, denne rent farvemæssigt ligner epilobii, og ydermere har den ikke engang de to mørke pletter bagtil på corium, som gerne skulle høre til epilobii. Atennernes farvefordeling forekommer ret speciel, og i de sidste par uger er jeg stødt på flere for mig mystiske Dicyphus´er rundt om andre steder i haven (IKKE på Lådden Dueurt og heller ikke i umiddelbar nærhed af den), som fremviser NØJAGTIGT samme farvefordeling på antennerne. Problemerne er så indviklede, at jeg hellere må stoppe her og evt. spørge videre senere.

Kan det viste dyr (uden pletterne på corium, og med generelt mørkere farver end epilobii normalt) alligevel være epilobii? Bliver dén art mørkere henimod efteråret?

Vh Elisabeth

Hvilken Dicyphus? (Denne Dicyphus blev set d.2.9.2020 i min have i Malling. Jeg rystede den af Lådden Dueurt, og dermed)
Foto: Elisabeth Siegel
Klik på billedet for original størrelse (1296 x 1684)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 20-10-20 kl. 01:19. Emne: Hvilken Dicyphus?
Jeg er efter lange omveje nået til den overbevisning, at det drejer sig om en forholdsvis immatur, dvs. i dette tilfælde endnu ikke fuldt udfarvet, Dicyphus errans. Se evt. redegørelsen her: - se linket HER.

Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator