Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Wismar
hvad er det (Læst 1230 gange) Postet d. 08-09-20 kl. 09:03
Isfugl ved Haderslev Tunneldal den 6.9 - Der kommer flere isfugle på en bestemt plads, bl.a. 1 med en hvid spids på næbbet. Har ladet mig fortælle at det er en ungfugl - er det korrekt

hvad er det (Isfugl ved Haderslev Tunneldal den 6.9 - Der  kommer flere isfugle på en bestemt plads, bl.a. 1 med )
Foto: Eva Wismar
Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(972)
#1 Svar postet d. 08-09-20 kl. 09:52. Emne: hvad er det
Ja, det er en ung Isfugl.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Klaus Sørensen

Svaraktivitet:

(78)
#2 Svar postet d. 08-09-20 kl. 11:20. Emne: hvad er det
Er I sikre på, at det er en ung Isfugl? Jeg synes, den ser meget ´skarp´ ud i fjerdragten. Ikke mat og mere grønlig, som ungfuglenes dragt. Benene synes jeg heller ikke er grålige, som de er på juvenile Isfugle... I mine øjne er det en adult Isfugl.

Og den lyse næbspids er vel bare pga det skarpe lys...?

Besvar | Kommentér

Eva Wismar
#3 Kommentar postet d. 08-09-20 kl. 11:24. Emne: hvad er det
Hej - der kommer en han en hun og så denne med den lyse spids, det er ikke lyset

Besvar | Kommentér

Klaus Sørensen

Svaraktivitet:

(78)
#4 Svar postet d. 08-09-20 kl. 12:42. Emne: hvad er det
Ok. Jeg mener dog ikke, at en sådan lys spids indikerer om det er Adult ell Juvenil. Jeg mener stadig der er en Adult ud fra hvad jeg skrev tidligere.....

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(972)
#5 Svar postet d. 08-09-20 kl. 18:05. Emne: hvad er det
Klaus, jeg skriver ikke at det er en juvenil fugl, og det er heller ikke det det bliver spurgt om. Jeg skriver at det er en ung fugl, eller 1k om du vil.

Du kan bl.a. læse om det i The Birds of the Western Palearctic.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6311)
#6 Svar postet d. 08-09-20 kl. 23:59. Emne: hvad er det
Klaus, fuglen på billedet her er en klokkeklar juvenil.

Den juvenile dragt bæres i lang tid (i forhold til hos spurvefugle), så hele efteråret og vinteren er udseendet ret konstant hos ungfugle.

Den lyse næbspids (og næbbets længde) er det eneste som for alvor forandres i løbet af de kommende måneder.

Længden af næbbet øges gradvist indtil ved nytårsårstid, hvor den er blevet konstant.

Den lyse næbpids ses kun i de første 3-5 uger efter udflyvning af reden.

Dragtforskellene mellem juvenil og adult er diffuse, og juvenile er IMO ikke nødvendigvis mere grøntonede end adulte.

Hvor har du læst at de er det?

Benene er bestemt heller ikke "grålige" hos juvenile, men er mørkebrune på tæernes og tarsens overside, og brunrøde på resten.

Adulte har ensfarvede, lysende koralrøde tarser og tæer.

Eneste sikre og konstante dragtforskel mellem juvenil og adult Isfugl, er at brystet på juvenile har mørkt grålige eller brunlige bræmmer, og at bugen ofte er hvidlig, eller lyst gulbrun, kontrasterende mod den øvrige murstensrødbrune underside.

Adulte er mere ensfarvet brunorange på undersiden, uden mørke bræmmer på brystet.

Jeg er ornitologisk konservator, og har hvert år i ca fyrre år nærstuderet såvel juvenile, som adulte Isfugle, som er indleveret i min forretning.

Mvh

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Klaus Sørensen

Svaraktivitet:

(78)
#7 Svar postet d. 09-09-20 kl. 08:18. Emne: hvad er det
Hej Peter! Tak for svar! Det med den juvenile dragt har jeg fra Fugle i felten. Synes også det er hvad jeg har set, de få gange jeg har set unge Isfugle. Men det kan så åbenvart variere meget. Nu har jeg så fundet det med den lyse spids i Nordens Fugle. Så lærte jeg det! Altid godt at lære nyt, så endnu engang tak for dit uddybende svar. Mvh Klaus

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eva Wismar
#8 Kommentar postet d. 09-09-20 kl. 08:30. Emne: hvad er det
Hej Peter - Tak for et fyldigt svar. Jeg giver det videre til min andre fuglevenner. Det er så nok også svar på, hvorfor den ikke er spor sky, søger nærmest kontakt. På det vedhæftede billede er den vel 2 m væk, kom endda lidt tættere på, inden den efter 15 min. fremvisning, sagde farvel og tak for i dag. De 2 voksne kommer kun kort, og man skal stå i skul musestille.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator