Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. december 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jan Dresler
Mosehornugler i Kastrup..... (Læst 1202 gange) Postet d. 29-01-06 kl. 13:58
Havde set på Dofbasen, at der var meldt op til 14 Mosehornugler ud ved Kystvejen/Redningshavnen ved Kastrup Lufthavn.

Jeg afsted og ankommer og møder 2 ungersvende ved P-plads ved Redningshavnen. De har øje på en Mosehornugle. De kører, for de vil andet sted for at forsøge at filme.

Jeg sætter skopet på den ene....opdager en til, så nok en til ....og ja - mindst 6 er der lige der kl. 12,00 - muligvis 8 men det er lidt svært at holde tal på dem da de skiftes vis raster eller jager. Mægtigt flot. Den tætteste sidder bare 15 meter væk på en hegnspæl og nedstirrer mig med sine gule, intense øjne.

Så ser jeg en Mosehornugle med fangst i kløerne blive jagtet af en anden Mosehornugle. De kommer hen mod mig. Pludselig blander en tredie sig. Faneme, - det er en Tårnfalk. Den ene Mosehornugle - den uden fangst - forsvinder og den med fangst bliver nu stærkt moppet/angrebet af Tårnfalken der skriger. Undvigemanøvre, op, ned, til siden og pludselig - lige over mig ca. 20 meter oppe, får Tårnfalken fat i byttet i Mosehornuglens kløer. De nærmest låser kløer ligesom Musvåger i parringsflugt og drejer faldende rundt ned mod mig. Så slipper de hinanden 5 meter over jorden. Tårnfalken flyver væk med byttet og Mosehornuglen tager højde mens den skuffet kigger efter Tårnfalken. En Ræv, der har siddet og kigget på, lusker bort.

Sådan kan man opleve det ved Kastrup Lufthavn.

Og så gør det jo ikke noget, da man kommer hjem, at man bliver hilst af 35 ringende og rastende Silkehaler i æbletræet i min forhave.

Kommentér

Bent Gravesen
#1 postet d. 29-01-06 kl. 16:51. Emne: Mosehornugler i Kastrup.....
Skøn oplevelse, det må da være "din dag".

Jeg har i dag nydt at se allikerne komme med brødstumper som nogen jo lægger ud og det sjove var at se mågerne jage allikerne indtil allikerne gemte sig ufortrødent i et stort kastianjetræ. Allikerne var faktisk skide ligeglade med mågerne, dejlig oplevelse med de almindelige fugle.

Kommentér

Frank Desting
#2 postet d. 29-01-06 kl. 17:37. Emne: Mosehornugler i Kastrup.....
Waauuv, det gad jeg nok se! FDE

Kommentér

Henning Hansen
#3 postet d. 29-01-06 kl. 18:48. Emne: Mosehornugler i Kastrup.....
Fed oplevelse. Er slet ikke misundelig.....

Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 postet d. 30-01-06 kl. 13:53. Emne: Mosehornugler i Kastrup.....
Hej Jan

Du er lykkens pamfilius, er du!

Sikke en historie. Jeg havde gåsehud af ærefrygt over det hele. Det må have set helt fantastisk ud. Du maler et billede, som en drejebog til en dyrefilm. Det er dog utroligt, at der er så mange ugler på én gang. Er det sulten, der driver dem sammen på de bedste jagtområder? For det har da ikke noget med træk at gøre, vel?

Venlig hilsen Anni

Kommentér

Tubas Løkkegaard
#5 postet d. 04-02-06 kl. 17:52. Emne: Mosehornugler i Kastrup.....
Hej Jan

Meget flot oplevelse.

Det får mig til at skrive om en lignende.

I den kolde vinter 78-79 var der i 14 dage op til 14 ugler i høje grantræer i mine forældres baghave i Tårnby tæt ved Fælleden, det inddæmmede område, på Vestamager. De ugler der ikke var plads til sad på tv antenner, tage, træer o.lign. i de nærliggende huse i kvarteret.

Mine forældre tog kontakt til den lokale ornitolog, saglig "Stoffer", som kunne fortælle at det drejede sig om Mosehornugler, sandsynligvis fra Sibirien.

Vi gik tit udenfor og sagde som mus, og de drejede alle hovederne og gloede på os. I skumringen lettede de og fløj mod Fælleden, og en aften tog vi derud. På det tidspunkt var der ikke åbent for offentligheden, men langs hegnet var der et bredt naturområde med en sti. Sneen lå tykt på de bøjede grenene, og vi gik nærmest i en slugt i det grønlige mørke, der er, når det er helt mørkt med den hvide sne over, rundt om og under.

Her sagde vi som mus, og pludselig kom en af uglerne imod os lavt i slugten under grenene, standsede op i luften lige foran os, og fløj over, så vi næsten kunne mærke lufttrykket.

Det var en oplevelse vi talte om i mange år mens mine forældre endnu levede.

MVH Tubas

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator