Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Farveskift på svamp. (Læst 498 gange) Postet d. 07-08-08 kl. 15:48
jeg fandt en Sortfiltet viftesvamp idag, den var helt normal at se på, men da jeg kom hjem var den begyndt at skifte over i violet på hatkant og lameller. Billedet viser svampen ½ time efter plukning.

Jeg har ikke set det før, kan nogen forklare fænomenet?

Farveskift på svamp. (jeg fandt en Sortfiltet viftesvamp idag, den var helt normal at se på, men da jeg kom hjem var den b)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 Kommentar postet d. 08-08-08 kl. 06:51. Emne: Farveskift på svamp.
Sådan endte den lilla farve. Idag er lamellerne brune som de skal ved tryk o.lign.

Stadig ingen forslag? Der er ikke spilt noget på den, den har ligget helt frit under transport og havde ingen antydning af nogtsomhelst, da jeg plukkede den.

Farveskift på svamp. (Sådan endte den lilla farve. Idag er lamellerne brune som de skal ved tryk o.lign.

Stadig ingen f)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 08-08-08 kl. 08:10. Emne: Farveskift på svamp.
Hej Margaretha

Jeg har vist heller aldrig set fænomenet, prøv at holde øje med det på andre forekomster af arten. Det ville jo være interessant om nogle fund har farveskiftet, andre ikke, samt om der er andre forskelle!

Jeg var lidt forbløffet over dit første foto, da det for mig så ud til at være et violet anstrøg over hatranden; hvis det ikke bare er fotoet der snyder, ja så er det jo også interessant!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 08-08-08 kl. 09:02. Emne: Farveskift på svamp.
Det var ikke kun lamellerne, der skiftede farve, selv hatkødet blev lilla ved brud.

Næste gang jeg kommer forbi vil jeg lige se om der er kommet flere frugtlegemener med samme opførsel.

Farveskift på svamp. (Det var ikke kun lamellerne, der skiftede farve, selv hatkødet blev lilla ved brud.

Næste gang je)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Svar postet d. 08-08-08 kl. 09:57. Emne: Farveskift på svamp.
Det var dog et yderst interessant fænomen. Kan ligesom Torbjørn heller ikke mindes at have set eller hørt om det før. Det kan jo skyldes en mutation, så dette kan blive til en helt ny var. af s. viftesvamp.

Synes du skal bevare noget materiale fra dette eksemplar og så gøre som Torbjørn har foreslået. Det kunne jo ende med noget meget spændende.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 12-08-08 kl. 15:16. Emne: Farveskift på svamp.
Gik lige hen idag og hentede mig to nye, friske svampe for at se, om de også skiftede farve.

Skivede dem op og lod dem ligge - der skete ikke noget. Så hentede jeg mine forskellige kemikalier - ingen reaktion, MEN - når der kom ammoniakdampe i luften blev de prompte lilla (men ikke af kødet ved dryp med salmiakspiritus).

Der var altså en kraftig reaktion - om det skyldes dette myceliums specielle egenskaber eller viftesvampens som sådan ved jeg jo ikke, jeg vil opsøge en anden lokalitet hvor der vokser Sortfiltet, og se om de reagerer på samme måde.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator