Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kevin Clausen
To svampe! (Læst 1748 gange) Postet d. 07-08-08 kl. 23:17
Hej! Jeg har atter måttet erkende at jeg sidder fast i et par svampe, og håber derfor at kunne få lidt hjælp til bestemmelsen. Billedet ovenfor og svampen på billede 2 er den samme, mens billede 3 viser den anden svamp. Den første voksede på hedejord og den anden på en gammel, død birk.

På forhand tak, Kevin.

To svampe! (Hej! Jeg har atter måttet erkende at jeg sidder fast i et par svampe, og håber derfor at kunne få li)
Kevin Clausen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#1 Kommentar postet d. 07-08-08 kl. 23:18. Emne: To svampe!
Billede 2:

To svampe! (Billede 2:)
Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#2 Kommentar postet d. 07-08-08 kl. 23:18. Emne: To svampe!
Billede 3:

To svampe! (Billede 3:)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 08-08-08 kl. 01:00. Emne: To svampe!
Hej Kevin

Den første er en hjelmhat i gruppen omkring G. vittiformis (kan ikke huske hvad den hedder på dansk, og har ingen litteratur her), grunden til at jeg siger at det er i denne gruppe er hårene (= cystiderne) på hatten, som er synlige på dit foto.

Den anden er en lædersvamp, formentlig gul, men dit foto er for uskarpt til at jeg vil tage den afgørelse på mig.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Svar postet d. 08-08-08 kl. 10:01. Emne: To svampe!
Den sidste er Håret lædersvamp, ganske rigtigt i den variant nogen kalder gul, men da gul ikke er et officielt navn, kører vi ikke med det på f&N, og den kan altså registreres som Håret lædersvamp.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 08-08-08 kl. 11:54. Emne: To svampe!
Lige en præcisering:

Når jeg skrev Gul l., var det fordi jeg ikke kunne huske det danske navn ordentlig, og ikke lige kunne slå det op. Men uanset navnet, så følte (og føler) jeg mig utryg ved at komme med en endelig dom.

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#6 Kommentar postet d. 08-08-08 kl. 12:08. Emne: To svampe!
Jeg vil gerne støtte håret lædersvamp.

"fladt tiltrykt underlaget, med udstående, taglagte, sammenvoksede hatte langs overkanten, stærkt krusede i randen. Hatoverside tæt håret, med koncentriske zoner, creme til okkerbrun, evt kakaobrune ringe. Konsistens læderagtig. På løvtræ.- meget almindelig" citat "Danmarks svampe"

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Kevin Clausen
#7 Kommentar postet d. 08-08-08 kl. 20:11. Emne: To svampe!
Tak for inputsne alle tre! Håret lædersvamp var mit bud, men jeg var også usikker. Hjelmhatten øverst havde jeg ikke luret! Jeg takker ydmygt for hjælpen!

Kevin.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator