Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

allan modeweg-hansen
kobberødlakporesvamp (Læst 956 gange) Postet d. 11-08-08 kl. 09:38
i skriver under udbredelsen at den er sjældent i danmark og kun ved århus i jylland set og et par andre steder i dk. jeg har en der kommer hvert år og er mega stor c 60-80 cm rundt om træet nede ved jorden den er ca 30-40 cm ud fra træet ca 10 cm højde....hvorfor er den ikke opdatret herinde??? for er dette ikke en kobberødlakporesvamp

kobberødlakporesvamp (i skriver under udbredelsen at den er sjældent i danmark og kun ved århus i jylland set og et par an)
Foto: er dette så en kobberrødporesvamp???
Besvar | Kommentér

allan modeweg-hansen
#1 Kommentar postet d. 11-08-08 kl. 09:48. Emne: kobberødlakporesvamp
hej igen jeg vil en af dagene vise jer hvor stor den er i virkeligheden...men kommer nok først derop onsdag eller torsdag og får taget billedet af den,den har vokset der i nu snart 9 år er det ikke langtid for en svamp at leve i???

kobberødlakporesvamp (hej igen jeg vil en af dagene vise jer hvor stor den er i virkeligheden...men kommer nok først derop)
allan modeweg-hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#2 Svar postet d. 11-08-08 kl. 15:53. Emne: kobberødlakporesvamp
Lakporesvampe (Kobberrød, Flad og Grov)kan blive meget store, de vokser jo et stykke hvert år, så man kan faktisk tælle "årringe" eller leveår.

Din svamp er p.t. dækket af sporer, som de tit er på denne årstid, derfor er det vanskeligt at se om hatoverfladen er skinnende lakrød, eller om den er mere brun.

Du kan også sætte en tændstik til hatoverfladen, hvis den smelter i varmen, er det en Kobberrød lakporesvamp. Flad lakporesvamp er mere blød i hatoverfladen og Grov lakporesvamp er mere hovformet og meget sjælden.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

allan modeweg-hansen
#3 Kommentar postet d. 11-08-08 kl. 16:11. Emne: kobberødlakporesvamp
hej og tak for svaret omkring selve svampen,det er en kobberrødlakporesvamp!!MEN fik ikke svaret af controleren om den kan oploades som fund i thy så den kan kom på land kortet hvis den er sjældent????

mvh allan ;)

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 11-08-08 kl. 16:24. Emne: kobberødlakporesvamp
Selvfølgelig kan du da lægge den ind som obs og uploade billede selvom den er fra Thy - hvorfor ikke? Og i øvr tillykke med fundet!

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Svar postet d. 11-08-08 kl. 16:55. Emne: kobberødlakporesvamp
Hvad er det der får dig til, af alle de lakporesvampe vi har i DK, at slå dig ned på den art?

Ikke at jeg siger at det ikke kan være den.

Som MArgaretha siger sæt en tændstik eller en lighter hen til den. Smelter overfladen er det den, men det har du måske allerede gjort?

Jo du kan godt indtaste et fund af den fra Thy, hvis du altså kan bevise at det er den art der er i spil.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#6 Kommentar postet d. 11-08-08 kl. 23:40. Emne: kobberødlakporesvamp
Alle fund af alle arter er velkomne her på fugleognatur, både fund fra velkendte områder og mindre kendte områder. Der er masser af arter, der afventer registrering overalt i Danmark. Overblik findes ikke.

Besvar | Kommentér

allan modeweg-hansen
#7 Kommentar postet d. 12-08-08 kl. 10:03. Emne: kobberødlakporesvamp
hvorfor jeg lige slår mig ned på den er fordi THY er mit område og ville gerne have alt registret herinde af natur fund er det ik OKAY...det ert er kobberrødlakporesvamp,min grund er også fordi det er en af de største svampe jeg har set,og den eneste der er at se hele året for mig ihvertfald...tak for komentaren godt så uploader jeg den når jeg har taget billedet i fuld størrelse...

Besvar | Kommentér

Erik Rald
#8 Kommentar postet d. 12-08-08 kl. 10:18. Emne: kobberødlakporesvamp
Bliv endelig ved med at registrere så mange fund fra Thy som muligt, den landsdel er stærkt underrepræsenteret på kortene (mens København er tjæret helt til med grønne prikker). Hvis der ikke er nogen, der registrerer i afsides dele af landet, vil kortene ikke sige ret meget om arternes udbredelse.

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#9 Svar postet d. 12-08-08 kl. 15:07. Emne: kobberødlakporesvamp
Mit bud på bestemmelsen af arten er Grov Lakporesvamp.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 3 - Gå til side 1 2 3

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator