Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

kirsten nielsen
Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver? (Læst 1415 gange) Postet d. 22-08-08 kl. 16:06
Den er bølget i kanten, sidder 5 cm over jorden på granstub med honningurt-mycelium. Er 10 cm bred og lugter lidt ubehageligt surt. Ved gennemskæring er kød og porer gulbrune. Sej at skære i. Og meget våd.

Endelig en Rodfordærver, troede jeg. Og der er flere på vej på stubben lige over jorden.

Men Rodfordærver er tynd i kanten, har jeg lige set.

Hvis det er Randbæltet Hovporesvamp byder jeg den velkommen som nabo.

Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver? (Den er bølget i kanten, sidder 5 cm over jorden på granstub med honningurt-mycelium. Er 10 cm bred o)
Foto: Kirsten Nielsen
Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#1 Kommentar postet d. 22-08-08 kl. 16:08. Emne: Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver?
3 porer / mm.

Ethvert svar er velkomment.

KirstenN

Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver? (3 porer / mm.

Ethvert svar er velkomment.

KirstenN)
Foto: Kirsten Nielsen
Besvar | Kommentér

Jens Ockelmann

Svaraktivitet:

(170)
#2 Svar postet d. 22-08-08 kl. 16:40. Emne: Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver?
Det kunne være Gran-Tjæreporesvamp. Lugten angives som syrlig melagtig.

Hilsen Jens

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#3 Kommentar postet d. 22-08-08 kl. 16:54. Emne: Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver?
Mange tak for ny art, Jens Ockelman.

Der kan man bare se.... Jeg troede lige jeg vidste noget....

Hjem og læse om Grantjæresvamp.

KirstenN

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 22-08-08 kl. 17:15. Emne: Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver?
"Honningurt-mycelium", hvad er det Kirsten, det ord har jeg aldrig hørt før.

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg

Svaraktivitet:

(19)
#5 Svar postet d. 22-08-08 kl. 18:15. Emne: Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver?
Jeg synes, du skal holde fast i Rodfordærver. Vh Jens

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg

Svaraktivitet:

(19)
#6 Svar postet d. 22-08-08 kl. 18:17. Emne: Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver?
Jeg synes, du skal holde fast i Rodfordærver. Vh Jens

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#7 Svar postet d. 22-08-08 kl. 19:58. Emne: Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver?
Jeg støtter også klart rodfordærver. Tjek om den er sejg som stift læder eller korkagtig hård. Rodfordærver er sejg men kan bøjes - den randbæltede er korkagtig eller næsten træagtig sejg og der skal man være meget stærk for at vride den ud af facon.

mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#8 Svar postet d. 22-08-08 kl. 20:26. Emne: Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver?
Ja det må være Rodfordærver. Ja ok den er lidt tyk i vækstlaget, men det kan der jo være flere forklaringer på. De andre nævnte kendetegn tyder på Rodfordærver.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

kirsten nielsen
#9 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 11:15. Emne: Randbæltet Hovporesvamp eller Rodfordærver?
Margaretha: Næh, det har jeg heller ikke hørt om før . Jeg havde ellers læst indlægget igennem! Honningsvamp-mycelium skulle der jo stå.

Jens, Jacob, Michael: Mange tak for jeres Rodfordærver-svar. Den kan bøjes, men jeg kunne ikke vride et stykke af.

Når den vokser der, betyder det så, at stubben ikke er helt død, eller lever den også på dødt ved?

KirstenN

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator