Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Larsen
Mutation mellem trælhat og vokshat? (Læst 702 gange) Postet d. 23-08-08 kl. 00:29
Jeg synes et eller andet burde ringe, med sådan en karakteristisk svamp - men jeg kan ikke komme på hvad kan være

Voksede i kanten af en gran bevoksning på ret fed jord ved en vej (derfor den er så snavset!) i Fløjstrup Skov - på den anden side af vejen vokser bøg.

Billedet er desværre ikke helt skarpt.

Mutation mellem trælhat og vokshat? (Jeg synes et eller andet burde ringe, med sådan en karakteristisk svamp - men jeg kan ikke komme på )
Foto: Flemming V. Larsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#1 Kommentar postet d. 23-08-08 kl. 16:02. Emne: Mutation mellem trælhat og vokshat?
Efter at have ligget natten over er lamellerne blevet mere afdæmpet brungule - så mon ikke sporene mørke. Samtidig har den også fået en svag antydning af camembert lugt. Det bringer os nærmere trævlhattene.

Jeg kan dog ikke finde en trævlhat, der ligner i mine bøger. Det nærmaste jeg kan komme er Lædergul trævlhat (Inocybe ochroalba)

Besvar | Kommentér

Jens Maarbjerg

Svaraktivitet:

(19)
#2 Svar postet d. 23-08-08 kl. 23:10. Emne: Mutation mellem trælhat og vokshat?
Tror du ikke, det kan være en Kegle-vokshat. Den ser man de mærkeligste steder (uden for overdrev). Forleden fandt jeg den i kanten af en granskov.

Vh Jens

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#3 Kommentar postet d. 23-08-08 kl. 23:46. Emne: Mutation mellem trælhat og vokshat?
Her er et nærbillede af stokken og lamellerne.

Det der taler for vokshat et den fedtede hat. Men som sagt er lamellerne nu blevet brunlige (af sporene?) og den anløber overhovedet ikke sort (skal Kegle-vokshat ikke det?).

Men som David Boertman skriver i vokshattebogen er der et hav af varieteter og former. Så måske har du ret Jens.

Mutation mellem trælhat og vokshat? (Her er et nærbillede af stokken og lamellerne.

Det der taler for vokshat et den fedtede hat. Men )
Flemming Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#4 Svar postet d. 27-08-08 kl. 21:03. Emne: Mutation mellem trælhat og vokshat?
De markant hvidfnuggede lamelægge tyder klart på en trævlhat, formodentlig gulbladet trævlhat i bred forstand.

Mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#5 Kommentar postet d. 28-08-08 kl. 08:59. Emne: Mutation mellem trælhat og vokshat?
Når jeg nu har fået bekræftet at den har brune spore, må du have ret Jacob. Men det er vist i meget bred forstand

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator