Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Svamp i grus ? (Læst 783 gange) Postet d. 24-08-08 kl. 10:24
Det vælter jo ind med svampespørgsmål i denne tid, og den udvikling vil jeg da gerne understøtte med dette spørgsmål.

Hvilken svamp er det, der skyder frem i den grusbelagte del af min indkørsel - mellem 2 rækker kørefliser?

Den største er ca. 8 cm Ø, dog noget aflang. Stokken er ca. 1 cm Ø og ca. 4 cm høj. På den mindste svamp er stokken af samme størrelse, men hatten kun ca. halvt så stor og mere regelmæssigt rund.

Gerner

Svamp i grus ? (Det vælter jo ind med svampespørgsmål i denne tid, og den udvikling vil jeg da gerne understøtte ;-))
Foto: Gerner Jensen
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 10:24. Emne: Svamp i grus ?
Og den mindste

Svamp i grus ? (Og den mindste)
Foto: Gerner Jensen
Besvar | Kommentér

Flemming Larsen

Svaraktivitet:

(65)
#2 Svar postet d. 24-08-08 kl. 11:47. Emne: Svamp i grus ?
Her må du vist have en trævlhatte ekspert indover (er der nogen tilstede?)

Det er en svær gruppe at artsbestemme uden mikroskop.

Der er dog nogle makroskopiske tegn som kan hjælpe lidt på vej:

1. Har den en speciel lugt a la marcipan eller 70''er frugt-shampoo / billig parfume? (Camembert / spermatisk lugt er standard for trævlhatte, så det siger ikke så meget!)

2. Anløber den rødt eller grønt?

3. og så 10000 kr. spørgsmålet: Har den violet stoktop (det er ofte kun noget man kan se på helt unge frugtlegemer ! )

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 12:05. Emne: Svamp i grus ?
Hej Flemming,

Tak for svaret/spørgsmålene.

Jeg er jo ikke på nogen måde svampekender, så jeg ved ikke, om jeg har forstået dine spørgsmål rigtigt, men jeg har prøvet at kigge på svampene igen.

1: De lugter i hvert fald ikke af marcipan. Snarere lidt i retning af en sur lugt fra et sportshalsbaderum.

2: Jeg har skåret i både hat og stok, og kan ikke se, at de anløber med nogen farve.

3: Jeg går ud fra, at du med stoktoppen mener en overskåret stok lige under hatten, og den er ikke violet. Jeg kan heller ikke se violet farve nogen andre steder.

Gerner

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#4 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 18:22. Emne: Svamp i grus ?
Jeg synes ikke trævlhatte har så brede lameller. Jeg tror vi er ovre i noget rødblad, og der er da også rødblade med fibret-trævlet hat. - Men svampen er nok for gammel til, at det er muligt at sætte et sikkert artsnavn på.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen

Svaraktivitet:

(65)
#5 Svar postet d. 24-08-08 kl. 20:25. Emne: Svamp i grus ?
Hej Poul Evald

Jeg ved nu stadig fastholde, at det er en trævlhat. Ikke mindst på grund af den "grynede" hattop, som er typisk for en del trævlhatte.

Men at artsbestemme den, det er ikke lige mig ;-(

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#6 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 21:04. Emne: Svamp i grus ?
Jeg følger med interesse debatten, men jeg må indrømme, at jeg både nu og ved tidligere lejligheder har haft svært ved at forstå begrebet alder på svampe i relation til bestemmelse. Enten er de åbenbart for unge eller også er de for gamle til bestemmelse.

Nu siger Poul Evald, at disse er for gamle - men for en uge siden var de der ikke, så de er altså kun nogle få dage gamle. Hvor hurtigt bliver en svamp gammel??

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 21:09. Emne: Svamp i grus ?
Gerner, med det regnvejr + varme vi har haft den sidste tid behøver det kun at tage en dag eller to for nogle arter, afhængig af art og placering.

Jeg vil nok også holde på en trævlhat - men i det stadium skal jeg ikke gætte på mere end art.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator