Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Stor champignon ? (Læst 5297 gange) Postet d. 24-08-08 kl. 11:06
Denne svamp vokser i et hjørne af haven, hvor der indtil i år har været skygge under nogle store fyrretræer, som dog nu er fjernet.

Hvis man ser bort fra beskadigelserne, er hatten ca. 9 cm Ø, stokken er ca. 2 cm Ø og ca. 8 cm høj. Den har overflade og konsistens som en spise-champignon.

Sidste år havde jeg en lignende svamp, - se linket HER som Erik Rald mente kunne være karbol-champgnon. Den skulle blive gul på hatranden og stokroden, når man gnider på den, men det synes jeg ikke, denne gør.

Er der nogen, der kan sige, hvad det er?

Gerner

Stor champignon ? (Denne svamp vokser i et hjørne af haven, hvor der indtil i år har været skygge under nogle store fyr)
Foto: Gerner Jensen
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 11:07. Emne: Stor champignon ?
Undersiden

Stor champignon ? (Undersiden)
Besvar | Kommentér

Flemming Larsen

Svaraktivitet:

(65)
#2 Svar postet d. 24-08-08 kl. 11:56. Emne: Stor champignon ?
Der er flere muligheder. Bl.a. Ager-champignon:

- se linket HER

og Landsby-C.:

- se linket HER

Den første har en behagelig anis-/bittermandel-agtig duft og gulner svagt. Den anden har en mere neutral lugt. Men der findes flere lignende arter, så det er ikke nemt.

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 12:31. Emne: Stor champignon ?
Hej Flemming,

Tak for svaret.

Som nævnt synes jeg, at svampen lugter som de spise-champignons, man køber i butikkerne. Kun fordi du nævner det, bemærker jeg måske en ganske svag anis-lugt. Men den gulner ikke, hverken på over- eller snitflade, og der er ikke antydning af opadbøjet hatterand som på dit billede af ager- c.

Til gengæld synes jeg, billedet passer godt på landsby-c.

Gerner

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#4 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 17:10. Emne: Stor champignon ?
Det skal da lige nævnes, at dem man køber også kan findes i haver. Navnet er Have-Champignon, men den skal mikroskoperes for sikker identifikation.

Ole

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 18:08. Emne: Stor champignon ?
Tak for oplysningen, Ole.

Jeg har nu aldrig købt en champignon, der var så stor som denne.

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#6 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 18:10. Emne: Stor champignon ?
Men det kan du godt - der er de store Portobello, som godt nok er brunlige, men alligevel en Have-C.

Ole

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(614)
#7 Svar postet d. 24-08-08 kl. 18:20. Emne: Stor champignon ?
Den har skællet stok og er stor. Jeg tror på Landsby-Champignon. Den lugter normalt lidt af anis, men lugten kan være næsten fraværende.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 09:48. Emne: Stor champignon ?
Selvom man formentlig ikke kan være sikker (på noget som helst), går jeg ud fra, at denne svamp er samme art som ovennævnte. Den vokser i hvert fald ca. 15 cm fra samme sted.

Hatten (bolden) er ca. 4-5 cm Ø, stokken er ca. 15 mm Ø og ca. 10 cm høj.

Stor champignon ? (Selvom man formentlig ikke kan være sikker (på noget som helst), går jeg ud fra, at denne svamp er s)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#9 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 09:50. Emne: Stor champignon ?
Da jeg gerne vil følge udviklingen, og da der ikke er flere tilbage, har jeg ikke villet fælde den, så dette er det nærmeste, jeg kan komme et billede af undersiden lige nu.

Stor champignon ? (Da jeg gerne vil følge udviklingen, og da der ikke er flere tilbage, har jeg ikke villet fælde den, )
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator