Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Agnete Juul
Svamp i svamp? (Læst 972 gange) Postet d. 24-08-08 kl. 19:24
Mærkelige svampe. Ser ud som om der gror andre svampe på og i dem.

Hilsen Agnete Juul

Svamp i svamp? (Mærkelige svampe. Ser ud som om der gror andre svampe på og i dem.
Hilsen Agnete Juul)
Agnete Juul har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 21:16. Emne: Svamp i svamp?
Dit billede er ikke så godt, men ret mig, hvis jeg tager fejl: det er to rørhatte, som er hvidlige og som har rørmundingerne fyldt med "knolde"?

Hvis det er rørhatte og de er hvide kan det skyldes rørhatteskimmel.

Hvis "knoldene" er faste og svampelignende må du beskrive dem nærmere. Det var måske kun smat af en eller anden art.

Har du andre billeder. Det ser ret sjovt ud. Lige nu ligner det mest skimmel/vandskadede rørhatte.

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#2 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 21:35. Emne: Svamp i svamp?
Det er vist rigtig, at det er rørhatte. Der var flere, der var hvide, men ikke med de klare gulbrune dråber, og det du kalder knolde, som i forstørrelse ligner små kopatter. Det har ikke regnet i dag, men var ret mørkt derinde i skoven. Jeg skulle jo have taget dem med hjem, og fotograferet i bedre lys, men det var faktisk først da jeg fik billedet ind på pc, jeg rigtig så, hvor sjove de var. Jeg har skåret et udsnit ud, men det kniber med skarpheden.

Hilsen Agnete

Svamp i svamp? (Det er vist rigtig, at det er rørhatte. Der var flere, der var hvide, men ikke med de klare gulbrune)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 24-08-08 kl. 22:23. Emne: Svamp i svamp?
Ja, det ser da helt specielt ud, må man sige, det har jeg aldrig set før, helt som svulster eller lignende. Det kan jeg ikke hjælpe dig med, men gad vide om ikke Rald kigger forbi, han er en erfaren mand. Det må dreje sig om en eller anden kernesvamp, som har angrebet rørhattene.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Svar postet d. 24-08-08 kl. 22:28. Emne: Svamp i svamp?
Jeg husker at have set fænomenet før her i forummet, men kan ikke huske hvad det er/skyldes, men håber da der kommer en forbi der kan huske det eller som bare ved det

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#5 Svar postet d. 24-08-08 kl. 22:31. Emne: Svamp i svamp?
Ja ja Michael - med din alder er dårlig hukommelse ikke en undskyldning for uvidenhed .

Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#6 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 14:53. Emne: Svamp i svamp?
Jeg gik turen igen i dag og tog hattene med hjem. De blev lidt tørre undervejs, så dråberne forsvandt, men de sjove gevækster er tydelige.

To nye billeder.

Hilsen Agnete

Svamp i svamp? (Jeg gik turen igen i dag og tog hattene med hjem. De blev lidt tørre undervejs, så dråberne forsvand)
Besvar | Kommentér

Agnete Juul
#7 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 14:57. Emne: Svamp i svamp?
billede 2

Svamp i svamp? (billede 2)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 15:36. Emne: Svamp i svamp?
De ser helt krukkeformede ud! Det lader til, atdu har taget dem med hjem, kunne du ikke tørre et par af krukkerne, så kunne jeg tage dem med til Mols og finde ud af det dér, det ser så spændende ud. Jeg skal grave lidt i mine bøger, det kan da være, at der popper noget op, der kan bruges.

Hvor har vi da eksperterne???

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator