Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

hanne Borre
En hob af papiller (Læst 1588 gange) Postet d. 24-08-08 kl. 22:41
fØRST TROEDE JEG DET VAR EN ART BÆVRESVAMP; MEN DA JEG SÅ PÅ DEN I LUP KOM JEG I VILDREDE. HVER KLUMP ER GODT OG VEL EN CM I DIAMETER OG BESTÅR AF PAPILLER, KNAP 1 MM BREDE OG HALVANDEN MM LANGE. ORENGE FARVE. SIDDER PÅ NEDFALDEDT BARK I NÅLESKOV.

KAN NOGEN HJÆLPE?

En hob af papiller (fØRST TROEDE JEG DET VAR EN ART BÆVRESVAMP; MEN DA JEG SÅ PÅ DEN I LUP KOM JEG I VILDREDE. HVER KLUM)
hanne Borre har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard

Svaraktivitet:

(59)
#1 Svar postet d. 25-08-08 kl. 07:43. Emne: En hob af papiller
Hej Hanne.

Det er et utydeligt billede, men jeg mener alligevel at det må være: Tubifera ferroginosa.

Prøv at google på det navn.

- se linket HER

mvh.Kirsten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 08:46. Emne: En hob af papiller
Man kan også bruge vort eget Galleri her på F&N, hvor f.eks. Kirsten har et billede:

- se linket HER

og 3 andre.

Min allerførste tanke var også Tubifera, men den angivne højde på 1-2 mm gør, at det er et usikkert bud. Du har måske andre billeder?

Besvar | Kommentér

Kirsten Damgaard
#3 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 09:23. Emne: En hob af papiller
Jeg har fundet et rigtig godt link til de som bruger mikroskop.

- se linket HER

mvh.Kirsten

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 09:52. Emne: En hob af papiller
Tak Kirsten, den side kernder (og bruger) jeg godt, den er god. Der er efterhånden rigtig mange gode sider om svampedyr, og jeg har også nøgler til de danske arter, det hjælper lidt på tidsforbruget.

Besvar | Kommentér

hanne Borre
#5 Kommentar postet d. 26-08-08 kl. 18:12. Emne: En hob af papiller
Mange tak for hjælpen til Kirsten og Magaretha. Desværre har jeg - indtil videre - et dårligt kamera, så jeg kan ikke levere bedre fotos.

Venlig hilsen Hanne

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#6 Svar postet d. 26-08-08 kl. 18:37. Emne: En hob af papiller
Så gør vi det på en anden måde Hanne. Lignede de denne, som jeg lige har taget hjem idag. Den er xa 1½ x 2 cm.

En hob af papiller (Så gør vi det på en anden måde Hanne. Lignede de denne, som jeg lige har taget hjem idag. Den er xa )
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

hanne Borre
#7 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 13:20. Emne: En hob af papiller
Hej Magaretha.

Min svamp - som åbenbart er en slimsvamp - lignede dit billede en del. Farven var kraftig orange; men "papillerne" sad ganske tæt og var kortere end dem på dit billede. Kan det være et spørgsmål om udviklingsstadium?

Hilsen Hanne

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 18:05. Emne: En hob af papiller
Mine mål var størrelsen men ikke højden. Jeg tror det er samme svampedyr vi snakker om, tror du ikke det?

Besvar | Kommentér

hanne Borre
#9 Kommentar postet d. 02-09-08 kl. 14:18. Emne: En hob af papiller
Jo, ærlig talt. Ifølge udelukkelsesprincippet. Mit eksemplar har så været usædvanlig tæt i strukturen og kraftigt i farven.

Hilsen Hanne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator