Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Larsen
Kobberrød lakporesvamp (Læst 973 gange) Postet d. 24-08-08 kl. 23:30
Biledet her er fra d. 13. aug 2008, hvor jeg trods det liodt mærkelige voksested ved foden af en eg, tog det for at være Randbæltet Hovporesvamp.

Da jeg var forbi samme sted i dag var der kommet meget mere lakporesvamp over den.

Desværre var det for mørkt til at fotografere den, så jeg må nok et smut forbi en af de kommende dage.

Hvis nogen af jer allerede kan bekræfte / afkræfte at det kan kan være Kobberrød lakporesvamp er i velkommen - ellers vent til jeg kommer med det nye billede

Kobberrød lakporesvamp (Biledet her er fra d. 13. aug 2008, hvor jeg trods det liodt mærkelige voksested ved foden af en eg,)
Flemming Larsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 Kommentar postet d. 25-08-08 kl. 08:57. Emne: Kobberrød lakporesvamp
Det er sjovt, at du kommer med det billede Flemming, for det ligner næsten 100% een, der voksede på et væltet træ dybt nere i en kløft ved Ll Bjergfald ved Stagsrode. Michael gjorde opmærksom på den, men det var helt umuligt at klatre ned til det pga lersmat. Der er ret mange Randbæltet på løvtræ derude, så det gik jeg også udfra at det var, men efter at have læst dit indlæg, er jeg ikke så sikker mere. Nu får jeg nok ikke "min" afklaret, men du kan jo checke en ekstra gang, du fortæller os vel resultatet?

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#2 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 14:00. Emne: Kobberrød lakporesvamp
Her er det lovede billede af det lidt ældre udgave af svampen.

Hvis I vil se den fra flere vinkler

- se linket HER

Jeg vil jo helst ikke skære i den; men der, hvor den er beskadiget nedenunder, synes jeg, jeg kan se, at porelaget er brunt?

Kobberrød lakporesvamp (Her er det lovede billede af det lidt ældre udgave af svampen.
Hvis I vil se den fra flere vinkler
)
Flemming Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#3 Svar postet d. 27-08-08 kl. 21:00. Emne: Kobberrød lakporesvamp
Hej Flemming

Prøv liige at trykke på hatten. Er den træhård er det klart kobberrød lakporevsmap, er den mere blød i det (sådan at du kan trykke fingeren igennem hatskorpen) er det gyldebrun lakporesvamp, og så taler vi altså hit!

mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#4 Kommentar postet d. 28-08-08 kl. 08:52. Emne: Kobberrød lakporesvamp
Jeg trykkede på den unge og da var den helt klart til at trykke igennem. Hatoverfladen krakelerede.

Men jeg må lige prøve engang til næste gang jeg kommer forbi, for at være helt sikker.

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#5 Svar postet d. 28-08-08 kl. 09:06. Emne: Kobberrød lakporesvamp
Den skal ikke bare krakelere, men være halvblød inden under skorpen, nærmest sådan lidt birkeporesvamp-agtig (det er en enårig art). Selv unge kobberrøde er kork- til træagtigt hårde.

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#6 Kommentar postet d. 30-08-08 kl. 11:15. Emne: Kobberrød lakporesvamp
Jeg prøvede at trykke på den idag:

Under den krakelerende hathud er mere som massiv gummi end som skumgummi. Dvs. den er lidt eftergivende uden at man kan stikke fingeren igennem eller pressse den helt sammen.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator