Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Erik Nielsen
Hvilken svamp? (Læst 1005 gange) Postet d. 27-08-08 kl. 17:26
Svampe er normalt ikke lige mig (endnu), men denne her gjorde mig nysgerrig

Den ragede ca 1 cm. op over jordoverfladen. Den er ca. 6 cm. høj og 5,5 cm. bred. Når man kigger på den i modlys, kan man se lys igennem de to orange vinduer, hvor huden tilsyneladende mangler. Den er usædvanlig tung, som om den kun består af gelevæske. Den er blød/geleagtig når man trykker på den. Dufter af svamp er det nærmeste jeg kan komme. I dag, Buskhede.

Kan man komme i nærheden af bare typen på den?

Hvilken svamp? (Svampe er normalt ikke lige mig (endnu), men denne her gjorde mig nysgerrig :-)

Den ragede ca 1 c)
Erik Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Elm Sørensen

Svaraktivitet:

(30)
#1 Svar postet d. 27-08-08 kl. 17:32. Emne: Hvilken svamp?
Det er et hekseæg og bliver til en stinksvamp.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Nicholas Bell
#2 Svar postet d. 27-08-08 kl. 17:36. Emne: Hvilken svamp?
Et heskeæg ja.

Hvis du skærer den midt over så er der en hvid kerne inde i midten (det der senere bliver til hovedet).

Når den er frisk og hvid kan "kernen" spises råt. Den smager godt, sådan lidt nøddeagtig. Men der er kun så lidt at det næppe kan betale sig at jagte hekseæg for at samle det inderste

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#3 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 17:44. Emne: Hvilken svamp?
Nej, Nicolas. Kernen i midten er stokken, der når sporemassen er moden vokser op, ret hurtigt endda.

Ole

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#4 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 18:04. Emne: Hvilken svamp?
Takker de Herrer.

Puha, så det er dem der lugter af råddent dyr lidt senere. Når man ved det, mister man lysten til at prøvesmage

Efter at have kigget lidt omkring, går jeg så ud fra at det er almindelig stinksvamp.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 18:15. Emne: Hvilken svamp?
Man hører/læser så tit, at man kan spise kerneindholdet i hekseæg og at det smager nøddeagtigt. Er der overhoved NOGEN, der har gjort det, eller der det kun en bevidstløs gentagelse af nogen man har hørt/læst. Altså ikke for at hænge dig ud Nicolai, men bare sådan i al almindelighed.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 18:15. Emne: Hvilken svamp?
Nicholas, undskyld .

Besvar | Kommentér

Nicholas Bell
#7 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 18:18. Emne: Hvilken svamp?
Ork ja, jeg har spist det flere gange. Altid fordi man har nogen med ude der ikke tror på det. Man skal bare undgå at få snask på.

Det er ikke sådan jeg går rundt og roder i skovbunden med det formål at finde dem. Den spiselige del udgør jo kun meget lidt af selve ægget.

Nå ja stokken ja slf. Godt at blive rettet

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 18:19. Emne: Hvilken svamp?
Godt at få det at vide.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Svar postet d. 27-08-08 kl. 18:26. Emne: Hvilken svamp?
Jeg har da også spist kernen, og jo den er god nok. Den smager af hasselnød og er dejlig sprød.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator