Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Vestergård Petersen
Er dette Satans Rørhat ? (Læst 918 gange) Postet d. 27-08-08 kl. 20:24
På en tur i går i Marielund ved Kolding faldt jeg over en gruppe rørhatte med hvidlige hatte og meget farvestrålende rørlag og stok. Jeg tænkte straks at det måtte være én af de sjældne røratte som Marielund er kendt for, jvf. "Danmarks Svamepelokaliteter" . Jeg havde desværre glemt mit kamera hjemme, så i dag besøgte jeg stedet igen. Jeg havde læst på mulige arter hjemme (i "Danmark Svampe") og mener at det enten er Satans Rørhat eller Djævle-Rørhat - begge arter er kendt fra stedet.

Lysforholdene var i dag meget dårlige, så mine fotos blev ikke så gode. Og desuden var svampene ved at rådne. Men jeg kan supplere med, at der var et net for over på stokken, rørlaget var karrygult på de yngre eksemplarer, nogle af de ældre havde et rosa skær på hatten langs randen og ikke mindst stank de i dag meget gennemtrængende - ikke en rørhat, der inviterer til plukning !

Alene stanken, der minder om hønsemøg, fører dem hen til Satans Rørhat.

Er I enige ?

mvh

Bent

Er dette Satans Rørhat ? (På en tur i går i Marielund ved Kolding faldt jeg over en gruppe rørhatte med hvidlige hatte og mege)
Bent Vestergård Petersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#1 Svar postet d. 27-08-08 kl. 20:56. Emne: Er dette Satans Rørhat ?
Lyserød hatkant og den relativt slanke og ret gule stok tyder mere på djævle-rørhat i "bred" forstand. Det er noget djævelskab at få styr på rent taksonomisk i den gruppe!

Begge arter er så vidt jeg husker kendt fra Marienlund.

mvh

Jacob

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 21:37. Emne: Er dette Satans Rørhat ?
Jeg fandt jo en Satans idag ved Stagsrode, den ligner ikke dit Bent - men den lugtede altså heller ikke specielt meget.

Jeg har en stor bestand af Rod-rørhat i nærheden, DE lugter ganske strækkeligt - og ligner egentlig også ret meget den på dithttp://www.fugleognatur.dk/images/galleri/satan%20fn.jpg billede.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 21:42. Emne: Er dette Satans Rørhat ?
Hovsa, her er linket:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#4 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 22:07. Emne: Er dette Satans Rørhat ?
Hej Jacob og Margaretha

Tak for jeres svar.

Jeg kan forstå et bestemmelsen er lidt usikker.

Jeg prøver lige med endnu et foto, der viser at stokken er rød for oven.

Er det ikke en supplerende karakter for Satans Rørhat ?

mvh

Bent

Er dette Satans Rørhat ? (Hej Jacob og Margaretha

Tak for jeres svar.

Jeg kan forstå et bestemmelsen er lidt usikker.

)
Bent Vestergård Petersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 22:11. Emne: Er dette Satans Rørhat ?
Jo, jeg tror at det er den.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#6 Svar postet d. 27-08-08 kl. 22:16. Emne: Er dette Satans Rørhat ?
Altså stokken er temmelig atypisk ikke mindst fordi den snævre kraftigt ind for neden, og det er jo ikke ligefrem det de to arter er kendt for.

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#7 Kommentar postet d. 27-08-08 kl. 23:26. Emne: Er dette Satans Rørhat ?
Nå - det jeg mente var at stokkødet er rødt foroven som ældre og gult forneden og som ung.

For øvrigt blåner den kraftigt, men jeg kan se at flere er kommet forbi stedet og har pillet ved dem, så de er nok noget medtagne og som sagt ved at henfalde.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#8 Kommentar postet d. 28-08-08 kl. 21:30. Emne: Er dette Satans Rørhat ?
Hej igen

Jeg har nu forelagt diskussionen her for Jan Vesterholt, der kender Marielund som sin egen lomme. Han mener det er Satans Rørhat, jeg har fotograferet.

Så jeg lægger observationen ind og håber den kan godkendes.

Jeg kan til sidst tilføje at der var en gruppe på ca. 10 frugtlegemer tæt samlet.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator