Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hanne Bertelsen
Krystal Støvbold (Læst 2333 gange) Postet d. 28-08-08 kl. 18:38
2 8. aug. under granner.

Ved Alhedestien Karup Frederiks.

Er den ok.

Krystal Støvbold (2 8. aug. under granner.
Ved Alhedestien Karup Frederiks.
Er den ok.)
Hanne Bertelsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 30-08-08 kl. 10:45. Emne: Krystal Støvbold
Hej Hanne

Det ligner langt mere Skællet Støvbold. Du skriver at den voksede under gran, jeg gad vide om det er en tilfældighed, mon der var overdrev lige i nærheden? - Højstokket støvbold kunne vel også være en mulighed. Har du mulighed for at lave et nærbillede af overfladen hvis du snart kommer derud igen.

Hvis det er Skællet støvbold, så henfalder hele den øvre del ved modenhed og efterlader en stor skål, i modsætning til de andre arter der er på tale.

Den øvre del af Krystal-støvbold er mere eller mindre kugleformet og besat med spidse pigge med gryn ind imellem.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#2 Kommentar postet d. 30-08-08 kl. 20:32. Emne: Krystal Støvbold
Jeg tager ud og laver et billede inden alt for lang tid. Stien er anlagt ,på nedlagt jernbane, svampene står under gran, ved siden af dyrket mark.Der er i området både fugtige lave områder og lyngklædte skråninger. Jeg tog et andet billede som jeg sender her.

Krystal Støvbold (Jeg tager ud og laver et billede inden alt for lang tid. Stien er anlagt ,på nedlagt jernbane, svamp)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#3 Svar postet d. 30-08-08 kl. 20:51. Emne: Krystal Støvbold
For mig bekræfter dit nye foto at det ikke er Krystal-støvbold. Så du behøver ikke tage derud lige med det første igen, vent et par måneder og se om den øvre del ikke er henfaldet, så der står en skål tilbage, hvorved vi er havnet hos Skællet Støvbold, jeg vil helst ikke udtale mig sikkert før da.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#4 Kommentar postet d. 31-08-08 kl. 18:38. Emne: Krystal Støvbold
Tak så vender jeg tilbage.

Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#5 Kommentar postet d. 16-10-08 kl. 20:55. Emne: Krystal Støvbold
Jeg har igen i dag taget billeder af støvbolde, endnu ingen som er skål formede, men det er måske for tidlig.

Krystal Støvbold (Jeg har igen i dag taget billeder af støvbolde, endnu ingen som er skål formede, men det er måske fo)
Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#6 Kommentar postet d. 16-10-08 kl. 20:59. Emne: Krystal Støvbold
I nærheden stod nogle andre som vist ikke er samme slags . der kommer to billeder.

Krystal Støvbold (I nærheden stod nogle andre som vist ikke er samme slags . der kommer to billeder.)
Besvar | Kommentér

Hanne Bertelsen
#7 Kommentar postet d. 16-10-08 kl. 21:00. Emne: Krystal Støvbold
Sidste foto.

Krystal Støvbold (Sidste foto.)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#8 Svar postet d. 16-10-08 kl. 21:43. Emne: Krystal Støvbold
Hej Hanne

Det var fint at det lykkedes dig at finde dem igen!

Jeg tror nu at der er tale om Højstokket støvbold, på grund af den ret høje stok og de ret kraftige grynede skæl. Jeg vil ikke brokke mig hvis du indberetter den første som sådan.

Den næste har delvist et net-mønster der hvor piggene er faldet af, derfor er jeg overbevist om at det er Sortagtig støvbold.

Den sidste er jo umoden, og da jeg ikke kan se hele frugtiegemet, vil jeg ikke byde på den.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Svar postet d. 17-10-08 kl. 00:20. Emne: Krystal Støvbold
Enig med Torbjørn, men tor på Krystal på den han ikke tør byde på.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator