Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Peter Brøgger
Ægte ridderhat under gran? (Læst 1367 gange) Postet d. 28-08-08 kl. 23:00
I dag i Nørlund Plantage, som er en sandet plantage, var der nogle unge ridderhatte på vej op. Lige som sidste år var det under gran. Der er mindst 50 meter til fyrretræer.

Mild til ingen smag.

Kan det ses om det kan være andet end Ægte Ridderhat?

Ægte ridderhat under gran? (I dag i Nørlund Plantage, som er en sandet plantage, var der nogle unge ridderhatte på vej op. Lige )
Niels Peter Brøgger har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#1 Kommentar postet d. 28-08-08 kl. 23:01. Emne: Ægte ridderhat under gran?
Lige et billede mere.

Ægte ridderhat under gran? (Lige et billede mere.
)
Niels Peter Brøgger har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 29-08-08 kl. 02:31. Emne: Ægte ridderhat under gran?
Hej Niels Peter

På grund af den koniske hatform og voksestedet kan det efter min mening ikke være Ægte Ridderhat. Karaktererne stemmer derimod med Tricholoma arvernense og T. aestuans, den sidste må udelukkes da den har en skarp smag.

Jeg tror på den første. Du må gerne finde lidt ældre eks. og helst tørre et af dem til mig, jeg vil tro dine fotos forestiller umodne svampe.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#3 Kommentar postet d. 29-08-08 kl. 08:05. Emne: Ægte ridderhat under gran?
Tak Torbjørn

Jeg finder et lidt ældre eks. om et par dage og tørrer den til dig.

Niels Peter

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#4 Svar postet d. 31-08-08 kl. 22:02. Emne: Ægte ridderhat under gran?
Det er helt klart falsk ridderhat (T. aestuans) - et fint fund, som meget gerne må indrapporteres på svampe.dk

mvh

Jacob

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#5 Kommentar postet d. 31-08-08 kl. 22:46. Emne: Ægte ridderhat under gran?
OK Jacob, det kan jeg godt se nu, lamellerne er jo faktisk gullige (ihvertfald mere end hos T. arvernense), prøv at smage grundigt på den, når du ser den igen Niels Peter! -men lad være med at servere den for nogen

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Niels Peter Brøgger
#6 Kommentar postet d. 03-09-08 kl. 22:04. Emne: Ægte ridderhat under gran?
En omhyggelig smagning her til aften afslørede en meget skarp smag, så det må være T. aestuans.

Jeg beklager fejlen, men jeg var ikke omhyggelig fordi jeg troede det var en anden art.

Mange tak.

Niels Peter

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#7 Kommentar postet d. 03-09-08 kl. 22:18. Emne: Ægte ridderhat under gran?
Det skal du ikke være ked af Niels Peter, jeg slår mig til tåls med at det bliver en slags "erhvervsskade" at komme med fejlbedømmelser.

Min fejlbedømmelse var i hvertfald grov, da jeg faktisk har fundet T. aestuans i (efterhånden) hundredevis af frugtlegemer.

Det er ikke nogen undskyldning, men det giver nogle ekstra dimensioner at stå med en svamp i hånden, fremfor blot at have den som fotografi!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator