Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. april 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Rødblad? (Læst 692 gange) Postet d. 30-08-08 kl. 17:00
Jeg er kørt godt og grundigt fast i denne knippe svampe, og beder om lidt hjælp.

Største svamp: hat 35 mm, gråbrun med mørkere, nedsænkt papil, glat hud.

Lameller smalt tilvoksede, svagt rosa fra helt unge.

Sporer svagt rosabrune, kantede, 6-7

my.

Stok 30x3 mm, cylindrisk, silkeglat.

Stærk melsmag, kan ikke erkende nogen lugt (jeg lugter ikke så godt )

Substrat: noget sandblandet muld, hvor der blev ryddet løvkrat/træer (bøg/ahorn) sidste år.

Der er mange rødblad, og jeg er først nu begyndt at kigge på arten, så jeg har lidt problemer.

Rødblad? (Jeg er kørt godt og grundigt fast i denne knippe svampe, og beder om lidt hjælp.

Største svamp: h)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#1 Kommentar postet d. 30-08-08 kl. 18:44. Emne: Rødblad?
Hej Margaretha

Jeg har ingen umiddelbare ideer, men det er nødvendigt at se efter lamelcystider, se på antallet af sporer på basidierne, checke om der er øskenceller eller ej (gøres nemmest - men ikke altid nemt), ved at du kvaser et lamelpræperat og ser på basis af basidierne. Endvidere er det nødvendigt at se hvilken pigmentering hattens hyfer har (groft sagt: er det diffust, eller dannes der bælter på hyferne, her er det nødvendigt at bruge oliimmersion til undersøgelsen. Du kan evt. medbringe et tørret eks. til Mols.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 30-08-08 kl. 19:02. Emne: Rødblad?
Alt det dér har jeg gjort uden at kunne tolke hvad jeg så, dog har jeg ikke brugt olie, det skal jeg lige have lært først. Jeg må nok hellere tørre og tage med. Tænkte det nok .

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator