Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jørn Winther Jørgensen
Hvilken svamp? (Læst 676 gange) Postet d. 30-08-08 kl. 20:08
Vokser på ugødet (kunstgødning) eng ved Karup å, som afgræsses af heste. Hat 5 cm Ø, hathuden føles voksagtig. Stok meget skør, flosser let 0,6 cm Ø, 4 cm H. Lugt lidt skarp henad fugtigt træ (for mig). Ingen speciel smag.

Hvilken svamp? (Vokser på ugødet (kunstgødning) eng ved Karup å, som afgræsses af heste. Hat 5 cm Ø, hathuden føles )
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (642 x 482)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 Kommentar postet d. 30-08-08 kl. 20:24. Emne: Hvilken svamp?
Det er en Rødblad - men jeg er ikke så kendt med dem (endnu), så jeg vil ikke sige hvilken. men muligvis Blåbladet rødblad.

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#2 Kommentar postet d. 30-08-08 kl. 21:45. Emne: Hvilken svamp?
Mange tak, Margaretha.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#3 Svar postet d. 31-08-08 kl. 22:12. Emne: Hvilken svamp?
Klart en rødblad i den gruppe der kaldes blåhatte. Her er mange fine indikatorer for græsland med en hvis naturkvalitet. Jeg tror ikke det er blåbladet rødblad, da lamellerne ser ud til at være rent hvide. der er flere andre muligheder. Noter evt. hat og stok farve (begge ser ud til at have samme gråblå farve?), graden af randstribning på hatten og om stokken er tydelig længdefibret eller glat, som matteret glas og tør svampen. Resten kan så klares mikroskopisk, hvis du sender svampen til undertegnede eller evt. Jan Vesterholt (aftal det med ham).

mvh

jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#4 Kommentar postet d. 02-09-08 kl. 10:34. Emne: Hvilken svamp?
Her er lige et foto af en tørret hat og de brune sporer.

Hvilken svamp? (Her er lige et foto af en tørret hat og de brune sporer.)
Jørn Winther Jørgensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (642 x 482)
Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#5 Svar postet d. 10-09-08 kl. 20:27. Emne: Hvilken svamp?
Hej Jørn

Jeg har modtaget din svamp og set lidt på den i mikroskopet. Den er ikke så let at bestemme og jeg er lidt forvirret over at dit billede synes at vise en småskællet blågrå hat, mens du beskriver den som glat og brun. Der er alt i alt lidt for mange usikkerhedmomenter til at jeg vil arbejde rigtig ihærdigt med den så den må altså vedblive med at være en rødblad sp.

Lidt skuffende, desværre. Næste gang må du gerne samle og tørre lidt flere frugtlegemer, så er det lidt mere at forholde sig til. Håber at få lejlighed til at se svampe du hr samlet ved en en snere lejlighed.

mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jørn Winther Jørgensen
#6 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 20:46. Emne: Hvilken svamp?
Hej Jacob

Tak fordi du gav dig tid til at forsøge at bestemme svampen. Skal sørge for lidt flere frugtlegemer fremover. Den brune farve fremkom først da svampen var tørret.

Mvh.

Jørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator