Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ebbe Kristensen
Helt lost (Læst 439 gange) Postet d. 01-09-08 kl. 16:47
Fandt denne (disse) under en gruppe af træer bestående af Eg - Bøg - Kastanje.

Hathuden glat, mælkehvid, det lille eksemplar kunne næsten minde om Mælkehvid kødporesvamp. (indsat billede)

Stokken meget kort, kantet, fladtrykt og hvid.

Svag ubestemmelig duft.

Kunne selvfølgeligt være noget tragthat, men syntes ikke det unge eksemplar ligner.

Venligst

Ebbe

Helt lost (Fandt denne (disse) under en gruppe af træer bestående af Eg - Bøg - Kastanje.

Hathuden glat, mæl)
Foto: sammensat
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 02-09-08 kl. 15:05. Emne: Helt lost
Ebbe, det kunne måske være Gråhvid melblad, men lamellerne er stærkt nedløbende hos denne art, og så generer det mig at du blot angiver smagen som mild og ubestemmelig.

Det kunne også være en rødblad, men ligner dog ikke nogen jeg kender.

Endelig kunne det være en Tragtridderhat, nemlig (Leucopaxillus rhodoleucus), hvilket måske er det mest sandsynlige; men det bliver jeg nødt til at mikroskopere mig frem til, så hvis du har mod på at sende mig et eksemplar.

Jeg vil gerne høre mere om habitaten, du nævner træarter, men var det i skov, krat eller hvad; endvidere vil jeg gerne vide om det var på (kalkholdig) muldbund eller morbund.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator