Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
29. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Larsen
Hvad vi ser og hvad kameraet ser er ikke altid det samme (Læst 638 gange) Postet d. 03-09-08 kl. 22:31
Denne smukke Blåkødet Slørhat fandt jeg næsten nede ved stranden syd for Ørnereden i Marselisborg Skoven.

Blåmuslingen lå virkelig der - og det der slog mig var, hvordan der var stor overensstemmelse mellem den blåfarve på muslingen og på svampen.

Men det er jo ikke hvad kameraet så. Svampen har fået for meget rødt; mens muslingen har sin korrekte farve (som jeg så den).

Hvad vi ser og hvad kameraet ser er ikke altid det samme (Denne smukke Blåkødet Slørhat fandt jeg næsten nede ved stranden syd for Ørnereden i Marselisborg Sk)
Flemming Larsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Flemming Larsen
#1 Kommentar postet d. 03-09-08 kl. 22:34. Emne: Hvad vi ser og hvad kameraet ser er ikke altid det samme
Her har jeg farvekorrigeret svampene, som jeg så dem.

Hvad vi ser og hvad kameraet ser er ikke altid det samme (Her har jeg farvekorrigeret svampene, som jeg så dem.)
Flemming Larsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Kommentér

Kim Biledgaard
#2 Kommentar postet d. 03-09-08 kl. 22:40. Emne: Hvad vi ser og hvad kameraet ser er ikke altid det samme
Farverne på et foto har jo en hel del med hvidbalancen at gøre. Måske er den indstillet på kameraet til fx dagslys. Eller kameraet er sat til automatisk at prøve at finde den bedste hvidbalance i situationen. Ingen af delene behøver at give det rigtige resultat!

Heldigvis kan man korrigere, så fotoet igen afspejler situationen og farverne, som man selv oplevede det. Som du har gjort.

Kommentér

Flemming Larsen
#3 Kommentar postet d. 03-09-08 kl. 22:59. Emne: Hvad vi ser og hvad kameraet ser er ikke altid det samme
Jeg tror nu ikke så meget, det er hvidbalancen, det var galt med i dette tilfælde - så ville blåmuslingen jo også have været rød.

Det er kameraet som omfanger nogle farver, som svampen udsender / reflekterer, men som det menneskelige øje ikke ser.

Det var endnu værre, da jeg i sin tid brugte diasfilm. Jeg husker flere forgæves forsøg på at fotografere Indigo-slørhat og Spinkel hekseringringshat - som også altid fik nogle underlige rødviolettefarve.

Kommentér

Tobias Frøslev
#4 Kommentar postet d. 04-09-08 kl. 11:07. Emne: Hvad vi ser og hvad kameraet ser er ikke altid det samme
Hej Flemming

Ja det er jo en klassiker med nogle af de blå svampe. Specielt Blåkødet Slørhat og Indigo-Slørhat og andre beslægtede sydeuropæiske arter giver store problemer. Men også Violet Ametysthat osv.

Dit trick med muslingen viser med al tydelighed at det er meget forskelligt hvordan forskellige "overflader" med den ellers samme blå farve opfører sig.

Som du siger var dette problem endnu større for diasfilm end for digital.

Et andet, og stort problem, mht farvegengivelse, finder man hos de gule/grønne knoldslørhatte, hvor farveintensiteten/mætningen aldrig lever op til virkeligheden. Svampe med sarte grøngule nuancer bliver ofte bare brunlige, og intenst gule svampe som Sirene Slørhat bliver ofte bare gullige på billeder. Og problemet er såvidt jeg kan se uafhængigt af kamerafabrikat, mv, men større for digitale billeder end for dias.

Jeg kunne godt tænke mig at høre den videskabelige forklaring på dette, og en løsning som ikke indebærer selektiv efterbehandling af de blå (og gule) farver.

PS: gode Slørhatte-fund du har gjort dig allerede Flemming

Mvh

Tobias

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator