Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Martin Reimers
Er dette ikke gul vokshat? (Læst 563 gange) Postet d. 06-09-08 kl. 01:20
Humlebjergoverdrevet i Dyrehaven ved Gråsten i går.

Hilsen Martin.

Er dette ikke gul vokshat? (Humlebjergoverdrevet i Dyrehaven ved Gråsten i går.

Hilsen Martin.)
Martin Reimers har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#1 Svar postet d. 06-09-08 kl. 09:19. Emne: Er dette ikke gul vokshat?
Hej Martin

Det ligner meget, men for at være sikker ville jeg gerne kende lameltilheftning og farve, vide hat og stok var klæbrige, eller ej, samt om svampen lugtede eller ej.

med venlig hilsen

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#2 Svar postet d. 06-09-08 kl. 21:12. Emne: Er dette ikke gul vokshat?
Hej Martin

Jeg skylder dig vist en nærmere forklaring: Sagen er at der er mange danske vokshatte hvor artsnavnet "Gul vokshat" kunne passe.

Udover nogle mikroskopiske karakterer (som nogle gange er nødvendige), så er især lameltilheftning og om hat og / eller stok er klæbrige eller slimede som fugtige, samt hatform vigtige karakterer for at kunne afgøre sagen.

Din svamp ligner, ja er højst sandsyligt Gul vokshat, men jeg kan ikke afgøre det sikkert før jeg ved noget mere!

med venlig hilsen

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Martin Reimers
#3 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 22:03. Emne: Er dette ikke gul vokshat?
Hej Torbjørn.

Lamellerne er tilhæftede og af samme farve som hatten. Formen på hatten kan vel næppe kaldes spidspuklet og hatten var svagt klæbrig i fugtig tilstand mens stokken var helt tør.

Jfr. Davis Boertmanns bog om vokshatte synes jeg gul vokshat kommer nærmest - også når jeg tager udbredelsen i betragtning.

Hilsen Martin.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7382)
#4 Svar postet d. 06-09-08 kl. 22:28. Emne: Er dette ikke gul vokshat?
Hej Martin

Jeg accepterer den som Gul vokshat, lameltilheftningen udelukker Voksgul vokshat (som heller ikke ligner særligt godt. Det kan bl.a. på grund af den tørre stok heller ikke være Slimstokket vokshat, og Spidspuklet vokshat har længdefibret stok, så du har overbevist mig, tak.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator