Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Ramaria-navn tak. (2 billeder) (Læst 1017 gange) Postet d. 06-09-08 kl. 17:13
Fandt idag denne meget gule (C3) koralsvamp i mos på kalkrig, men ikke fed jord under bøg, hvor jeg også til min store glæde fandt Abrokos-koralsvamp på yderligere et sted.

Sidste år voksede der også Blodplettet koralsvamp.Denne er helt anderledes gul, og efter 2 timer er der stadig ikke antydning til rødfarvning. Størrelse: ca 10 x 10 cm skønnet.

Mikr. har vist + øskner og så, med fare for at blive HELT til grin, vortede kødbensformede sporer, har man nogensinde set magen, hvaba´? Se billedet.

Jeg er rigtig på den og håber at nogen som sædvanlig elegant klarer ærterne for mig .

Ramaria-navn tak. (2 billeder) (Fandt idag denne meget gule (C3) koralsvamp i mos på kalkrig, men ikke fed jord under bøg, hvor jeg )
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 17:14. Emne: Ramaria-navn tak. (2 billeder)
Og så sporebilledet:

Ramaria-navn tak. (2 billeder) (Og så sporebilledet:)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#2 Svar postet d. 06-09-08 kl. 17:30. Emne: Ramaria-navn tak. (2 billeder)
Hvad med flava, som vi begge så ved Staksrode?

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 06-09-08 kl. 17:48. Emne: Ramaria-navn tak. (2 billeder)
Hej Margaretha

Jeg aner ikke hvad det er, men tør et eks. til mig for en sikkerheds skyld hvis du ikke hører fra Jens H. (han har travlt i øjeblikket.

Så må du vise mig kødbenene når vi kommer til Mols Bjerge.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 18:10. Emne: Ramaria-navn tak. (2 billeder)
Den er lagt til tørring.

Michael - jeg synes at flava er knap så gul - den her var der virkelig knald på. Det eneste jeg har fundet, der så nogenlunde passer er R. largentii, men den er så sjælden, at jeg ikke tør tro på det. Voksested og farve kunne ellers passe fint, men så er det det dér med kødbenene...

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Svar postet d. 06-09-08 kl. 18:24. Emne: Ramaria-navn tak. (2 billeder)
Ja der kan man bare se. Ud fra hvad jeg kan se ligner den meget de flava vi fandt, som også var skriggule. Nå, men når jeg kikker lidt rundt i litteratur og på nettet, lader det til at både flava og largentii kan variere en del i gule og orange nuancer, så tag noget med på Mols. Det er nok bedste bud.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#6 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 18:35. Emne: Ramaria-navn tak. (2 billeder)
Du kan godt se, at spidsene er mere butte på flavaen, og såvidt jeg kan huske var farven også noget mere afdæmpet.

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#7 Svar postet d. 06-09-08 kl. 22:50. Emne: Ramaria-navn tak. (2 billeder)
Hej Margaretha

Det er en flot koralsvamp du har fundet - jeg holder meget af dem, men de er ikke nemme at bestemme og der mangler i den grad konsensus om hvilke arter der skal hedde hvad sådan på europæisk plan. Det bedste bud på en nøgle jeg kender er Jens nøgle som kan findes her - se linket HER

Kender du den?

Kødbenene er ikke sporer men krystaller, faktisk kan jeg ikke finde nogle sporer på dit mikrobillede - måske den ikke er helt moden??

mvh

Jacob

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#8 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 23:03. Emne: Ramaria-navn tak. (2 billeder)
Hej Jacob, ja, jeg har Jenses nøgler, kunne ikke finde ud af dem pga kødbenene. Nå, det var krystaller, ja det kan jo forklare en del.

Den er lagt til tørring, mon det kan modne sporer? Eller er det jo kun at håbe på at resterende del af svampen opfører sig ordentligt og modner nogle til os. Jeg kan checke næste uge.

Jeg kan kun gi dig ret i at koralsvampene er dejlige og smukke, og jeg blev også rigtig glad over at se, at Abrikoskoralsvampen har bredt sig. Det er sådan en sød tyksak.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Svar postet d. 07-09-08 kl. 01:09. Emne: Ramaria-navn tak. (2 billeder)
Ikke i min hukommelse, men det er underordnet. Kan godt se hvad du mener med enderne, men det samme lader altså igen til at være tilfældet med dit forslag. Hvis jeg bruger Jenses nøgle, svare dit billedes farver heller ikke il det angivne for dit forslag, men der er jo en pæn bunke gule og orange Ramaria''er at vælge fra, så vi må håbe på nogle spore.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator