Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Gul/orange slørhat (2 billeder) (Læst 1009 gange) Postet d. 06-09-08 kl. 17:29
Så har jeg også en klumpfod, som jeg beder om hjælp til. Vokser på morbund under bøg lige i vejsiden, det gjorde den også sidste år.

Hatfarven C3+C5, stokken mærkelig gulgråblå. 10% KOH havde prompte farvning af hathuden, lidt langsommere af stokken og kødet farvedes endnu langsommere.

Er det nogen, der har en mening om denne?

Gul/orange slørhat (2 billeder) (Så har jeg også en klumpfod, som jeg beder om hjælp til. Vokser på morbund under bøg lige i vejsiden)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#1 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 17:29. Emne: Gul/orange slørhat (2 billeder)
Efter dryp med KOH.

Gul/orange slørhat (2 billeder) (Efter dryp med KOH.)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#2 Svar postet d. 06-09-08 kl. 18:56. Emne: Gul/orange slørhat (2 billeder)
Hej Margaretha

Bedste bud på baggrund af billedet er Prægtig Slørhat (Cortinarius cedretorum).

Jeg går ud fra at det er underforstået at det er en knoldslørhat med gule lameller vi snakker om. Så hvis du har nøglen i SVAMPE 40 (side 20) ( ellers er der et link nedenfor), så burde du komme til Prægtig mod Orangegylden Slørhat (C. elegantissimus), ikke sandt?

Og så er det et spørgsmål om sporestørrelsen. Orangegylden har store sporer.

Et par opklarende spørgsmål:

Hvor er den fundet?)

ER lamellerne gule?

Er kødet i stokken violet eller hvidt?

Lidt kuriøst: du skriver at funget er gjort på morbund, men billedet ligner mineralrigt jord. Men vejkanter kan jo ofte nogle mærkelige ting....

Mvh

tobias

Link til SVAMPE 40:

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 20:13. Emne: Gul/orange slørhat (2 billeder)
Så er alle dine spørgsmål undersøgt:

Lamellerne er gule

Kødet en anelse lavendel

Sporer brune, mandelformede 12-13 my.

Så må kødfarven vel være skillekarakteren, og det er V. elegantissimus?

De vokser ½ m fra vejbanen helt nede ved Tirsbæk strand, i alskens snusk og hundelufterresultater. Omgivelserne består ellers af bøgepinde og fluesvampe, men selve jordbunden er omtrent ren sand. Forholdene ude ved Tirsbæk varierer fra rent gult, meget finkornet sand over til fed, fed ler og, det er vanskeligt at finde ud af det.

Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#4 Svar postet d. 06-09-08 kl. 20:37. Emne: Gul/orange slørhat (2 billeder)
Hej igen

Sporestørrelsen peger jo tydeligst på C. elegantissimus, hvorimod det lavendel-farvede kød peger på C. cedretorum.

Vi har dog set primært sydeuropæiske indsamlinger af C. elegantissimus med lavendel-farvet kød. Og jeg er sikker på at sporemål er den bedste karakter.

Hvordan målte du sporerne?

Generelt er sporer målt fra lamellerne - modne såvel som umodne - noget længere (men ikke bredere) en sporer fra sporekast.

Prøv at måle sporerne fra sporekast og hvis gennemsnittet stadig er over 11,5 µm så er det C. elegantissimus.

En nem måde at måle modne sporer fra Slørhatt, er at tage noget af slørresterne på stokken, hvor der sidder masser af modne sporer.

Mvh

tobias

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 20:48. Emne: Gul/orange slørhat (2 billeder)
Nu har jeg taget sporer fra stokken og lamellerne. Har målt 10 sporer: 2=11 my, 5=12 my, 2=12½ my og 1=13 my.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator