Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Carstensen
Hvilke svampe fra Sønderskoven ? (Læst 1220 gange) Postet d. 06-09-08 kl. 23:31
To svampe fra Sønderskoven på Als, men hvilke arter er der tale om ?

Mvh

Bent

Hvilke svampe fra Sønderskoven ? (To svampe fra Sønderskoven på Als, men hvilke arter er der tale om ?

Mvh

Bent

)
Foto: Bent Carstensen
Besvar | Kommentér

Bent Carstensen
#1 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 23:32. Emne: Hvilke svampe fra Sønderskoven ?
Og en mere....

Hvilke svampe fra Sønderskoven ? (Og en mere....)
Bent Carstensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bent Carstensen
#2 Kommentar postet d. 06-09-08 kl. 23:35. Emne: Hvilke svampe fra Sønderskoven ?
Disse stod lige ved siden af 1# nok den samme art men yngre ?

Mvh.

Bent

Hvilke svampe fra Sønderskoven ? (Disse stod lige ved siden af 1# nok den samme art men yngre ?

Mvh.

Bent)
Besvar | Kommentér

Flemming Larsen

Svaraktivitet:

(65)
#3 Svar postet d. 06-09-08 kl. 23:44. Emne: Hvilke svampe fra Sønderskoven ?
Den første er Violet ametyshat.

Den andem er en fluesvamp. Men da man ikke kan se så mange detaljer, vil jeg ikke kunne sætte navn på den. Det kan være Kugleknoldet eller Snehvid Fluesvamp. Men kan også være en bleg udgave af Grøn fluesvamp

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Svar postet d. 07-09-08 kl. 00:58. Emne: Hvilke svampe fra Sønderskoven ?
Violet ametysthat og to (tre ) gange Snehvid fluesvamp.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bent Carstensen
#5 Kommentar postet d. 07-09-08 kl. 11:04. Emne: Hvilke svampe fra Sønderskoven ?
Tak for hjælpen til jer begge to

Her en Panter-Fluesvampen, der stod ved siden af Snehvid Fluesvamp.

Mvh.

Bent

Hvilke svampe fra Sønderskoven ? (Tak for hjælpen til jer begge to :-)

Her en Panter-Fluesvampen, der stod ved siden af Snehvid Flu)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 07-09-08 kl. 15:51. Emne: Hvilke svampe fra Sønderskoven ?
Hej Bent

Det er svært at bestemme fluesvampe når man kun har et fotografi af hatten til rådighed.

Men når det er sagt, så er det ikke Panter-Fluesvamp, men højst sandsynligt Høj fluesvamp, Det skyldes at hatten ikke er furet i randen og skællene er grålige, begge passer med den sidste, men ikke med den første.

Vedrørende den hvide fluesvamp, så tilslutter jeg mig Flemmings forsigtighed, da jeg helst vil vide noget mere om knolden og ringen, når jeg sætter navn på fotos af fluesvampe. Dvs. Jeg vil ikke uden videre kalde den Snehvid fluesvamp, det generer mig at stokken virker glat.

med venlig hilsen

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#7 Svar postet d. 07-09-08 kl. 15:59. Emne: Hvilke svampe fra Sønderskoven ?
Hej igen

Jeg var muligvis for hurtig til at afvise Panter-fluesvamp, da det næstøverste eks. ser ud til at være lidt furet i hatranden, hvilket jeg havde overset. Men et godt billede af stokken er nødvendigt for at være sikker på om det er det ene eller andet!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Bent Carstensen
#8 Kommentar postet d. 07-09-08 kl. 17:54. Emne: Hvilke svampe fra Sønderskoven ?
Jeg mente, at Panter-Fluesvamp kunne man ikke tage fejl af, så jeg har glad uploaded et billede af den, men må vist lige vente til at se hvad i finder frem til. De er da godt nok ikke nemme de svampe

Har et billede der også viser stokken !

Hvilke svampe fra Sønderskoven ? (Jeg mente, at Panter-Fluesvamp kunne man ikke tage fejl af, så jeg har glad uploaded et billede af d)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#9 Svar postet d. 07-09-08 kl. 20:48. Emne: Hvilke svampe fra Sønderskoven ?
Hej Bent

Du har muligvis ret , i alle tilfælde beklager jeg at jeg dømte for hurtigt på et usikkert grundlag.

Jeg kan ikke se fodposen, som ville afsløre Panter-fluesvamp, lagde du mærke til nogen? Høj fluesvamp har en fint riflet ring, mon du lagde mærke til om den var riflet eller glat?

Såfremt du har disse oplysninger, får du et sikkert svar.

med venlig hilsen

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator