Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Poul Evald Hansen
Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat (Læst 1174 gange) Postet d. 07-09-08 kl. 18:11
Jeg har en diskussion med Thorbjørn vedr. et billede af den hvide for af Eng-Voskhat, som jeg uploadede et billede af. Thorbjørn mente, at lamellerne var alt for tætte.

Jeg brugt David Boertmanns "Vokshatte" og har svært ved at se, det ikke skulle være denne, altså

Bleg Eng-Vokshat - Hygrocybe pratensis var. pallida (Cooke) Arnolds.

Her er et supplerende billede fra den samme bestand; det ligner særdeles godt billedet af Bleg Engvokshat i David Boertmanns bog, men jeg vil da meget gerne have nogle kommentarer.

Voksestedet er ret næringsrig fåregræsset græsmark i gammel pæreplantage i Vestskoven-Glostrup lige vest for Ring III, der hvor de arbejder med motorvejsetablering nu.

Mvh.

Poul Evald

Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat (Jeg har en diskussion med Thorbjørn vedr. et billede af den hvide for af Eng-Voskhat, som jeg upload)
Poul Evald Hansen har vedhæftet dette billede
Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#1 Kommentar postet d. 07-09-08 kl. 20:59. Emne: Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat
Hej Poul Evald

Jeg kan godt se hvor du vil hen, og lamellerne på den lille svamp ser mere fjerne ud end dem du viste. Gider du tørre et eks. til mig. Sagen er at det vel lige så godt kunne være en stor form af Snehvid vokshat (H. virginea) med lidt farve på hatten, men det vil mikroskopet i hvertfald afsløre.

mvh

Torbjørn

Kommentér

Poul Evald Hansen
#2 Kommentar postet d. 07-09-08 kl. 21:38. Emne: Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat
Jeg skal nok tage et belæg i morgen og tørre!

Mvh.

Poul Evald

Kommentér

Erik Rald
#3 Kommentar postet d. 08-09-08 kl. 15:50. Emne: Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat
Husk også at notere lugten ved knusning. De gule pletter peger lidt hen i retning af Gulplettet Ridderhat!

Kommentér

Benny Steen Larsen
#4 Kommentar postet d. 08-09-08 kl. 16:20. Emne: Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat
Hmm, jeg synes, den ligner Rosa Fagerhat, som jeg jævnligt har fundet i gamle græsplæner....

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 Kommentar postet d. 08-09-08 kl. 18:25. Emne: Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat
Jeg har taget belæg som ligger til tørring. Svampen er lidt fedtet som mange vokshatte er. Efter at at have ligget i et plastikbæger et par timer, var lugten ikke udpræget stærk, men dog mærkbar lidt sødlig-frugtagtig, egentlig ganske behagellig.

Jeg fandt svampen 5-6 steder på den tidligere fåregræssede eng, hvor den voksede enkeltvis eller i smågrupper.

Mvh.

Poul Evald

Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 13-09-08 kl. 17:16. Emne: Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat
Torbjørn, belægget er nu færdigtørret, og jeg sender det, så du har det mandag d. 15.9.

Mhv.

Poul Evald

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#7 Kommentar postet d. 13-09-08 kl. 17:26. Emne: Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat
Tak Poul Evald

Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#8 Kommentar postet d. 23-10-08 kl. 09:26. Emne: Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat
Hej igen Poul Evald, langt om længe:

Sporerne og lameltramaet passer fint med Bleg engvokshat, og det tørrede materiale af det friske, unge eks. passer også fint.

Hvis du meldt den ind på svampefund så lad mig det lige vide, så jeg kan validere på det der!

Tak for din tålmodighed

Torbjørn

Kommentér

Poul Evald Hansen
#9 Kommentar postet d. 23-10-08 kl. 09:55. Emne: Eng-Vokshat - Bleg EngVokshat
Tak skal du have, Torbjørn!

Jeg har lagt den ind på svampefund og der henvist til tråden her.

Venlig hilsen

Poul Evald

Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator