Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Hvilke svampe på træstub? (Læst 1799 gange) Postet d. 08-09-08 kl. 21:03
Jeg har sjældet held til at få bestemt svampe, men jeg prøver alligevel igen med et par stykker, som jeg har set i dag i Mallings Kløft ved Vordingborg. Det er en smal stribe, næsten urskovsagtig, med et lille vandløb i bunden. Mest løvtræ.

Nr. 1 var en gruppe på en død stub, løvtræ. Nedadbuet hat 3-5 cm Ø. Kort stok.

Hvilke svampe på træstub? (Jeg har sjældet held til at få bestemt svampe, men jeg prøver alligevel igen med et par stykker, som)
Foto: Gerner Jensen
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 08-09-08 kl. 21:04. Emne: Hvilke svampe på træstub?
Underside af nr. 1

Hvilke svampe på træstub? (Underside af nr. 1)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#2 Kommentar postet d. 08-09-08 kl. 21:06. Emne: Hvilke svampe på træstub?
Nr. 2 stod spredt i skovbunden. Hatten flad (ikke alle så hvælvede som foto) 5-6 cm Ø. Stokken meget tynd og ca. 1-12 cm høj.

Hvilke svampe på træstub? (Nr. 2 stod spredt i skovbunden. Hatten flad (ikke alle så hvælvede som foto) 5-6 cm Ø. Stokken meget)
Gerner Jensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 08-09-08 kl. 21:07. Emne: Hvilke svampe på træstub?
Underside af nr. 2

Hvilke svampe på træstub? (Underside af nr. 2)
Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#4 Svar postet d. 08-09-08 kl. 23:46. Emne: Hvilke svampe på træstub?
Et par kortfattede svar

Nummer 1: Blødende Huesvamp (Mycena haematopus)

Nummer 2: Stor Løghat (Mycetinis alliaceus) - tidligere Stor Løgbruskhat (Mycena alliaceus). Den nye slægt er oprettet fornylig, og det vil sikkert tage sin tid nye navn at blive indkorporeret i folks daglige brug, men nu prøver vi

Mvh

2bias

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 09-09-08 kl. 08:50. Emne: Hvilke svampe på træstub?
Hej Tobias,

Mange tak for svaret.

Her på sitet findes stor løg-bruskhat, marasmius alliaceus.

Tilsyneladende ingen mycetinis.

Hvad så?

Gerner

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3173)
#6 Svar postet d. 09-09-08 kl. 09:40. Emne: Hvilke svampe på træstub?
Så synes jeg, at du skal sætte den ind der. det nye navn kan evt. indsættes som synonym.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#7 Svar postet d. 09-09-08 kl. 09:50. Emne: Hvilke svampe på træstub?
Hej igen

For det første undskylder jeg min skrivefejl. Det gamle videnskabelige navn for Stor Løgbruskhat er selvfølgelig Marasmius alliaceus og ikke Mycena .......

At den så er blevet flyttet til den nye slægt, Mycetinis, er bare teknisk. Det har vist sig at Stor Løg(brusk)hat ikke er beslægtet med bruskhattene i snæver forstand, og på baggrund af dette er den nye slægt Mycetinis (=Løghat) blevet oprettet til denne og nogle få andre arter.

Det er dog stadig den gode gamle løgstinkende art - det er kun navngivning!

Vi har i Foreningen til Svampekundskabens Fremmes Navneudvalg besluttet at de danske navne så vidt mulig skal afspejle de videnskabelige navne, så derfor har arter i slægten Mycetinis fået det danske navn Løghat, og denne art hedder altså Stor Løghat.

Men Stor Løghat og Stor Løgbruskhat er stadig den samme art, og hvad man vælger at kalde den er lidt op til een selv.

Men hvis man tror på resultaterne af de nyeste undersøgelser, nemlig at Stor Løg(brusk)hat ikke har noget med bruskhattene at gøre, og dermed fortjener at blive behandlet i den snden slægt, så bør man begynde at anvede det nye navn.

Men navngivningen er ikke mere problematisk end at angivelser af henholdsvis Stor Løgbruskhat og Stor Løghat på længere sigt kan køres sammen. At svampen stadig hedder Stor Løgbruskhat her på sitet er dermed ikke noget problem.

Der er mange svampe der skifter slægter i disse tider på grund af resultater indefor for genetiske sklægtskabsanalyser, og det kan være svært at følge med. For eksempel er Rabarber-Parasolhat ikke længere en Parasolhat, men derimod en Rabarberhat! osv. Set over tid (helt tilbage til den tid, hvor den formelle navngivning af svampene begyndte) har langt de fleste svampearter skiftet slægt (og ofte også artsnavn) mange gange. Det er indefor lamelsvampene næsten kun arter i slægten Agaricus (=Champignon), der har beholdt sit oprindelige navn, af den simple grund at de fleste lamelsvampe oprindeligt blev bekrevet som arter af Agaricus!

Well, det ragede lidt vidt. men jeg håber det skabte mere klarhed end forvirring

Så indrapporter du den bare som Stor Løgbruskhat - det er vi mange der stadig kalder den, selvom vi prøver at huske de nye navne!

Mvh

2bias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 09-09-08 kl. 13:30. Emne: Hvilke svampe på træstub?
Tak Ole og Tobias,

Jeg har læst Tobias'' udredning med interesse, men må erkende, at jeg jo ikke er svampe-nørd (eller noget andet nørd). Når jeg ser noget, jeg ikke kender, vil jeg gerne finde ud af, hvad det er, og efter at jeg er kommet ind på sitet her, har jeg lært meget, men jeg vil nok stadig behøve hjælp til mange ting.

Gerner

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator