Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Casper Fælled
Kastanie rørhat? (Læst 1582 gange) Postet d. 09-09-08 kl. 19:09
Fandt en håndfuld af disse svampe idag, har aldrig haft kammerrørhatte i hånden før så er lidt i tvivl om hvordan de omtalte kamre ser ud. Vi blev dog enige om at dette måtte være kamre hvilket betyder vi ender i kastanie rørhat.

Fundet i marselisborg dyrehave under bøg/kastanie. Kødet var ikke blånende, underforanderlige ved tryk.

Er det korrekt eller er vi gået helt fejl med antagelsen om at der er kamre?

Kastanie rørhat? (Fandt en håndfuld af disse svampe idag, har aldrig haft kammerrørhatte i hånden før så er lidt i tvi)
Foto: Casper Fælled
Klik på billedet for original størrelse (820 x 546)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Svar postet d. 09-09-08 kl. 19:15. Emne: Kastanie rørhat?
Den er god nok, men hvorfor alverden plukkede i dem? De er pænt sjældne, og de er ikke rigtigt noget værd som spisesvampe.

altså et eksamplar havde været nok.

Vil i øvrigt gerne se et billede af en af stokkene, bare for helhedens skyld.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Casper Fælled
#2 Kommentar postet d. 09-09-08 kl. 19:21. Emne: Kastanie rørhat?
Det er rigtigt, men da vi plukkede de 5 stk vidste vi jo ikke hvad de var, vi tog nogle stykker så vi var sikker på at have nok til at bestemme dem. Der var desuden rigeligt med dem, så mon ikke de overlever.

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Svar postet d. 09-09-08 kl. 19:41. Emne: Kastanie rørhat?
Ok. Min regel er at jeg plukker 1 belægseksemplar pr. art jeg ikke lige kan bestemme i felten.

Husk nu at lægge obs og foto ind på sidne hvis ikke du har gjort det endnu.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Casper Fælled
#4 Kommentar postet d. 09-09-08 kl. 19:44. Emne: Kastanie rørhat?
Det kan jeg også godt forstå, men løber du aldrig ind i problemet med at det ene eksemplar ikke er nok til en sikker bestemmelse?

Det her er vist det bedste billed jeg lige har af stokken etc.

Kastanie rørhat? (Det kan jeg også godt forstå, men løber du aldrig ind i problemet med at det ene eksemplar ikke er n)
Foto: Casper Fælled
Klik på billedet for original størrelse (806 x 536)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#5 Svar postet d. 09-09-08 kl. 19:48. Emne: Kastanie rørhat?
Sker sjældent. Jeg finder mig bare det eksemplar der ser mest modent ud, men jeg mikroskopere heller ikke ret meget, da jeg ikke ejer et.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#6 Svar postet d. 09-09-08 kl. 21:41. Emne: Kastanie rørhat?
Hej med jer!

En lille kommentar her fra en slørhatte-nørd...

Der er en del slægter hvor makrokarakterer hos unge eksemplarer har stor betydning for en sikker bestemmelse, og hvor man ikke kommer langt med kun et modent eksemplar.

Det gælder eksempelvis Slørhatte, hvor lamellernes (oprindelige) farve overskygges af de med tiden modne sporer. Men også Rørhatte, Trævlhatte og mange andre slægter kan være yderst svære at bestemme ud fra kun et frugtlegeme.

Der er selvfølgelig ingen grund til at plukke flere frugtlegemer, hvis de enkelte frugtlegemer ikke bidrager til en øget forståelse af svampens udseende. Men hvis der er stor variation mht farver og og andre karakterer, bør man plukke så man får denne variation dækket.

Som udgangspunkt vil kombinationen af et ungt og et udvokset eksemplar øge oddsene gevadigt hos de fleste slægter. Decideret gamle eksemplarer kommer man sjældent langt med alene, da farver, størrelse, lugt og mikrokarakterer ofte afviger betydeligt i forhold til beskrivelserne i bøgerne.

Prøv en gang at skimme et par beskrivelser og nøgler fra tilfædlige bøger, og se hvor ofte beskrivelser som "fra begyndelsen med xxxx" forekommer. Det er altid surt at sidde med et potentielt fantastisk fund, som man ikke kommer i hus med, synes jeg.

God jagt!

Mvh

2bias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#7 Svar postet d. 09-09-08 kl. 22:46. Emne: Kastanie rørhat?
Tobias. Det er sandt nok, men kan man undgå de relativt få fælder vi snakker om her, så er et modent eksemplar ofte nok og man har altid mikroskopet som sidste udvej!

Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#8 Svar postet d. 09-09-08 kl. 23:16. Emne: Kastanie rørhat?
Hej Mikael og i andre svampesamlere

Pas på med at lægger for meget vægt på mikroskopet som sidste udvej. I rigtig mange slægter er det som Tobias har beskrevet det helt essentielt med en god markoskopisk beskrivelse (inklusiv karakterer fra unge og ofte umodne exemplarer).

Så jo, man skal bevidst prøve at lave ordentlige indsamlinger (3-5 eksemplarer - helt unge + udvoksede) også af sjældne arter - men kun hvis man er seriøst indstillet og:

1) er i tvivl om idenditeten på den svamp man har fat i og

2) har i sinde at bestemme svampen selv - eller vil beskrive og tørre svampen og give den til et museum eller en expert

Er det så en potentiel køllekantarel eller en meget sjælden poresvamp man har fat i vil et foto + et mindre fragment af et frugtlegeme være tilstrækkeligt.

mvh

Jacob

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#9 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 08:45. Emne: Kastanie rørhat?
Hej Casper og Michael.

Jeg har set Kastanie-rørhatten 4-5 steder i Århus skoven i år - så der er vist ikke chance for at arten er blevet udryddet

Når vi har et år som i år, dukker mange sjældne svampe op på steder, hvor de ikke er set før. Det må nok betyde at de i virkeligheden er mere udbredte end man umiddelbart skulle tro. Svampens mycelie er der; det venter blot på de rigtige betingelser for at sætte frugtlegmer.

I Marselisborg skovene er der i år mange flere steder end normalt med bl.a. Knippe-skørhat, Giftig rødblad, Grå kantarel og Liden kantarel - for slet ikke at tale om Stor trompetsvamp, som findes i hidtil usete mængder.

PS til Casper: Det var mig, der var mig der kom forbi, mens I sad med den "Den Røde" og bestemte svampe i Dyreparken.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator