Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Anne Vibeke Tossell
Rørhat? (Læst 612 gange) Postet d. 10-09-08 kl. 12:54
Fundet i nåleskov(Stevneskov, sydfyn) i går. Hatten er fløjelsblød og ca. 8x6 cm, stok ca. 4 cm.

mvh Anne Vibeke

Rørhat? (Fundet i nåleskov(Stevneskov, sydfyn) i går. Hatten er fløjelsblød og ca. 8x6 cm, stok ca. 4 cm.

)
Anne Vibeke Tossell har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#1 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 12:54. Emne: Rørhat?
nr.2

Rørhat? (nr.2)
Anne Vibeke Tossell har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#2 Svar postet d. 10-09-08 kl. 17:13. Emne: Rørhat?
Filtet rørhat vil jeg sige, men kan ikke huske om det er en af dem man har splittet op i flere arter, men i traditionel forstand er det Filtet.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#3 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 17:22. Emne: Rørhat?
Mange tak Michael - Det var lige den jeg tænkte på! ... men der er vel ikke så mange rørhatte der kan vokse i nåleskov og have fløjlsagtig, eller ruskindsagtig hat(som det er beskrevet i bøgerne)?

mvh Anne Vibeke

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#4 Svar postet d. 10-09-08 kl. 17:27. Emne: Rørhat?
er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forstå dit spørgsmål, men nej der er traditionelt ikke ret mange arter med "ruskindshat" hverkan i nål eller løv, så vidt jeg lige husker, men hvis filtet er blevet splittet op i flere er der nok kommet nogle til.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#5 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 17:37. Emne: Rørhat?
Du har forstået min kommentar helt rigtig.

Hvis der er kommet flere opdelinger til, må den jo rettes.

mvh Anne Vibeke

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#6 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 17:51. Emne: Rørhat?
Hej Anne-Vibeke

Vi skal nok regne med to danske arter i denne gruppe, nemlig Filtet rørhat og Xerocomus ferrugineus (har vist endnu ikke et dansk navn). Det er muligt at de kan kendes uden mikroskop på kødets farve (hvidligt eller gult i frisk tilstand), men det kan vi vende tilbage til senere. Jeg skriver det for at understrege at i denne gruppe er et godt foto af kødets farve i hat og stok vigtige.

Jeg vender tilbage til historien om et par dage, da jeg først skal have checket et par ting, det bliver muligvis i form af en selvstændig tråd!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Anne Vibeke Tossell
#7 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 21:26. Emne: Rørhat?
Det er jeg da spændt på Torbjørn!

mvh Anne Vibeke

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator