Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
5. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Flemming Larsen
En lille rød skørhat (Læst 634 gange) Postet d. 10-09-08 kl. 12:56
Denne lille bidende skarpe skørhat fra Thorsmølle i Marselisborg Skovene kan minde en del om Gulplettet skørhat. Men den får ikke gule pletter på lamellerne. Til gengæld er sporefarve ovre i det gule.

Når jeg nøgler den, ender jeg omkring Russula rutila. Kan det være den?

En lille rød skørhat (Denne lille bidende skarpe skørhat fra Thorsmølle i Marselisborg Skovene kan minde en del om Gulplet)
Flemming Larsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jacob Heilmann-Clausen

Svaraktivitet:

(87)
#1 Svar postet d. 10-09-08 kl. 20:36. Emne: En lille rød skørhat
Hej Flemming

de ser spændende ud dine skørhatte - ingen af dem ligner for alvor noget jeg har set før. Lav gerne belæg på dem, der er meget at hente med mikroskopi, og en ny nøgle på vej...

mvh

Jacob

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#2 Svar postet d. 11-09-08 kl. 08:53. Emne: En lille rød skørhat
Det må enten være R. rutila eller R. rubra (=pungens). Jeg bestemte selv for nylig en af sidstnævnte på grånende stok, cremegult sporestøv og honninglugt, men det var også lige efter regnvejr, så karaktererne var tydelige.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Flemming Larsen
#3 Kommentar postet d. 11-09-08 kl. 09:24. Emne: En lille rød skørhat
Tak Erik,

Jeg bemærkede at stokken grånede, da jeg prøved a tørre den. Så det må være R. rubra, selvom jeg ikke umiddelbart har konstateret noget honninglugt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator