Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sabina Hørlyck Rønberg
Artsbestemmelse af rørhat. (Læst 862 gange) Postet d. 10-09-08 kl. 20:36
Jeg ved godt at der ikke er meget at gå efter, men jeg er også helt ny i faget. Er der nogen som ved hvilken denne smukke svamp er?

Ca. H: 15 cm B: 15 cm

Den stod tæt op af de andre svampe, som jeg også ligger ind.

Besvar | Kommentér

Sabina Hørlyck Rønberg
#1 postet d. 10-09-08 kl. 20:37. Emne: Artsbestemmelse af rørhat.

Artsbestemmelse af rørhat. ()
Sabina Hørlyck Rønberg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Sabina Hørlyck Rønberg
#2 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 20:39. Emne: Artsbestemmelse af rørhat.

Artsbestemmelse af rørhat. ()
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Svar postet d. 10-09-08 kl. 21:37. Emne: Artsbestemmelse af rørhat.
Det er en fin rørhat i slægten Leccinum, så lang så godt, men uden at vide hvilkeb slags træ den stod under/nær er det umuligt at give noget egentlig bud, og selv med træsort kan der være risiko for at det er en anden end normalen under den træsort. Det her er en svær slægt og kræver ofte både billede habitatsbeskrivelse og mikroskopering.

Besvar | Kommentér

Sabina Hørlyck Rønberg
#4 Kommentar postet d. 11-09-08 kl. 12:10. Emne: Artsbestemmelse af rørhat.
Tak for svaret.

Den står tæt på vejkanten, ikke langt fra mit hjem, under et kæmpe træ, som (vist nok) er et kastanje træ.

Der var en masse, så jeg smider lige et billede mere.

Artsbestemmelse af rørhat. (Tak for svaret. :-)
Den står tæt på vejkanten, ikke langt fra mit hjem, under et kæmpe træ, som (vi)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#5 Svar postet d. 11-09-08 kl. 20:03. Emne: Artsbestemmelse af rørhat.
Hej Sabina

Din rørhat tilhører en gruppe af Birke-rørhatte med mere eller mindre orange til rødbrun hat, og kød som skifter farve fra mere eller mere rødviolette til næsten sorte, endvidere er hathuden typisk overhængende, den bukker ind og dækker for det yderste af rørlaget, det er mest synligt på unge eks.

Som Michael nævner er det vigtigt at vide hvilket træ den danner svamperod med, de vigtigste er birk, gran eller fyr, eg og poppel.

Rød birkerørhat vokser under birk og har sorte, kraftige stokskæl, Fyrre-rørhat vokser under gran eller fyr og har en mørkere rødbrun hat og meget mørkt brunlige stokskæl, hatfarven på dit foto er for lys til den art. Arten (eller formen) under eg er næsten lige så mørk, og har kraftige brune stokskæl, din svamp ligner heller ikke den.

tilbage er der to arter under poppel, den ene har fra begyndelsen af rødbrune stokskæl, mens den anden har først hvidlige stokskæl.

Du kunne naturligvis ikke vide at stokskællene og kødets farve, er vigtige karakterer, samt at det er vigtigt hvilken træart den udveksler næringsstoffer (= danner svamperod, eller mykorrhiza) med, men nu ved du det til næste gang

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Sabina Hørlyck Rønberg
#6 Kommentar postet d. 11-09-08 kl. 20:54. Emne: Artsbestemmelse af rørhat.
Tusinde tak for dit svar Torbjørn.

Jeg tager en memoblok med næste gang jeg går på svampejagt, og skriver detaljeret ned om svampen og dens omgivelser, og tager bedre billeder..

Er jo helt ny, så finder dte bare helt vildt spændende!

Knus..

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#7 Svar postet d. 11-09-08 kl. 20:57. Emne: Artsbestemmelse af rørhat.
Torbjørn læste du den sidste tråd om dette emne, der nævnte Rald endnu en art det kunne være så selv med det du nævner vil der være en hvis usikkerhed, med mindre der kommer nogle flere billeder der kombinerer flere af kendetegnene og selv da kan det være en svær opgave markoskopisk.

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen

Svaraktivitet:

(7)
#8 Svar postet d. 11-09-08 kl. 20:58. Emne: Artsbestemmelse af rørhat.
Du fik da også bestemt træet i hvert fald til slægt, det må jo åbenbart (hvis jeg forstår Thorbjørn ret) være en poppel.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#9 Svar postet d. 11-09-08 kl. 21:06. Emne: Artsbestemmelse af rørhat.
Ja jeg læste godt Eriks indlæg, men jeg mener at huske at hovedproblemet var, hvilke latinske navne der skal bruge på arterne, det afhænger af hvordan man tolker ældre navne.

Hollænderne mener at Leccinum quercinum falder ind under Orange Aspe-rørhat (den med rødbrun stok), men det materiale jeg har set af formen under eg virker karakteristisk, og ikke alle der har arbejdet med sagerne er enige med hollænderne.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator