Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Sabina Hørlyck Rønberg
Artsbestemmelse - huesvamp. (Læst 590 gange) Postet d. 10-09-08 kl. 21:07
Jeg er kommet så langt, at jeg nu tror det er en huesvamp. Men jeg er ikke sikker.

Hatten var ca. 1-2 cm bred, og den var ca. 5 cm høj.

Artsbestemmelse - huesvamp. (Jeg er kommet så langt, at jeg nu tror det er en huesvamp. Men jeg er ikke sikker. 

Hatten var ca)
Sabina Hørlyck Rønberg har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3174)
#1 Svar postet d. 10-09-08 kl. 22:17. Emne: Artsbestemmelse - huesvamp.
Huesvamp er ok, og det ser ud til at være Gulmælket H.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 10-09-08 kl. 22:32. Emne: Artsbestemmelse - huesvamp.
Hej Sabine

Velkommen til svampeverdenen! - jeg synes at lamellerne lige er antydet i hatranden, de ser mørke ud. Derfor kunne det sagtens være en Mørkhat, men de er desværre gennemgående svære eller umulige at artsbestemme uden mikroskop. Var du selv sikker på at lamellerne var hvidlige? - for en anden gangs skyld, hvis du ser på lamellerne eller stoktoppen på en svamp vil du ofte kunne se små plamager af sporestøv, og dets farve kan sagten afvige fra lamellernes oprindelige farve.

med venlig hilsen

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 10-09-08 kl. 22:42. Emne: Artsbestemmelse - huesvamp.
Sabina - huesvampe er vanskelige, men du kan komme et stykke på vej ved at brække en af og checke om saften er farvet, den gulmælkede huesvamp f.eks, har meget kraftigt gulfarvet saft, den blødende huesvamps saft er naturligvis rød og den hvidmælkede hvid - mao en vigtig karakter når det gælder bestemmelse af disse tre huesvampe, som alle er almindelige.

Huesvampe er yderst dekorative - og vanskelige at bestemme.

Besvar | Kommentér

Ole Hvass Madsen

Svaraktivitet:

(13)
#4 Svar postet d. 10-09-08 kl. 22:54. Emne: Artsbestemmelse - huesvamp.
Jeg synes også hatranden er alt for mørk, jeg tror lamellerne er noget mørkfarvede af sporerne, og så er det ihvertfald ikke huesvampe.

Jeg synes jeg har hørt noget om Keglehatte, Conocybe på et tidspunkt, og de er vistnok også ret umulige at bestemme uden mikroskop kunne det ikke også være sådan nogen?

Besvar | Kommentér

Erik Rald

Svaraktivitet:

(1145)
#5 Svar postet d. 11-09-08 kl. 08:48. Emne: Artsbestemmelse - huesvamp.
Torbjørn har ret, det er en Mørkhat, noget i stil med Rod-Mørkhat (Psathyrella microrhiza), men kald den hellere for Mørkhat sp.

Lamellerne er meget vigtige for svampebestemmelse, så dem bør man altid vise med på billederne.

Besvar | Kommentér

Sabina Hørlyck Rønberg
#6 Kommentar postet d. 11-09-08 kl. 12:05. Emne: Artsbestemmelse - huesvamp.
Mange tak for svarene allesammen..

Jeg er jo helt ny i faget, så skal lige lære det hele.. Men jeg skal prøve for fremtiden at huske at give alle oplysninger med, når jeg ligger et billede ind, og tage flere billeder, fra alle vinkler.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator