Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

hanne Borre
svamp med orange kød. (Læst 930 gange) Postet d. 11-09-08 kl. 20:44
Lameller, stok og kødet, når den gennemskæres, har flot orange farve. Efterhånden ændres kødfarven til mørk blågrøn (se foto). Svampen vokser solitært i skovbryn med løvtræer og gran. Hvad kan det være?

svamp med orange kød. (Lameller, stok og kødet, når den gennemskæres, har flot orange farve. Efterhånden ændres kødfarven t)
hanne Borre har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 11-09-08 kl. 20:52. Emne: svamp med orange kød.
Hej Hanne

Jeg er på baggrund af dit foto og dine noter ikke i tvivl om at det drejer sig om Gran-mælkehat. Når du finder den næste gang, vil du se at mælkesaften skifter fra orange til vinrød, og siden falmer.

Det er en rimeligt god spisesvamp, en anden art under fyr er dog endnu bedre. Den findes typisk ret tidligt på sæsonen langs veje og stier i granskov.

mvh

Torbjørn

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#2 Svar postet d. 11-09-08 kl. 20:55. Emne: svamp med orange kød.
Gran-mælkehat vil jeg også sige.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

hanne Borre
#3 Kommentar postet d. 12-09-08 kl. 14:47. Emne: svamp med orange kød.
Tak for hjælpen til Torbjørn og Michael. Jeg er overbevist om, I har ret. Blot kunne jeg ikke se mælkesaft på mit enlige eksemplar.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator