Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Er dette en Cortinarius purpurascens? (Læst 1066 gange) Postet d. 12-09-08 kl. 11:36
Der stod 17 svampe i to små grupper under ædelgran i Stagsrode Vesterskov.

Jeg mener, at det er Cortinarius purpurascens. Ingen egetræer i nærheden.Er det noget, der taler imod?

Er dette en Cortinarius purpurascens? (Der stod 17 svampe i to små grupper under ædelgran i Stagsrode Vesterskov.
Jeg mener, at det er Cor)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#1 Svar postet d. 12-09-08 kl. 12:09. Emne: Er dette en Cortinarius purpurascens?
Hej Margaretha

C. purpurascens bliver stedvist rødviolet ved såring og gennemskæring. Mon det var noget du lagde mærke til, jeg kan ikke se på dit foto.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#2 Kommentar postet d. 12-09-08 kl. 12:32. Emne: Er dette en Cortinarius purpurascens?
Nej, det blev den ikke. Der var også neg. KOH på hathud og stok.

Hvad kan det så være? jeg synes ikke, at der er så meget at vælge mellem i nåleskov, på den anden side så er det en granskov, hvor Liden kantarel og Stor trompetsvamp vokser i meget store mængder i år. Mærkeligt.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#3 Kommentar postet d. 12-09-08 kl. 12:40. Emne: Er dette en Cortinarius purpurascens?
Spændende netop fordi der ikke er så mange Phlegmacier i nåleskov i Danmark, i modsætning til i vore nabolande. Lav så mange noter du kan, farvenoter på unge lameller, klæbrighed på hat, velumfarve, lugt og smag mv. og lad os se hvad Tobias siger!

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 12-09-08 kl. 13:13. Emne: Er dette en Cortinarius purpurascens?
Javel - skal ske .

Er dette en Cortinarius purpurascens? (Javel - skal ske :-).)
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 12-09-08 kl. 13:53. Emne: Er dette en Cortinarius purpurascens?
Når den gennemskårne svamp nu er tørre noget på overfladen er kødfarven mere rødviolet end blåviolet/lavendel.

Smag mild. Slør på ung svamp hvidt - rødbrunt.

Stokslørrester rødbrune.

Lameller nougatfarvede > let rødlilla mod hatkanten på både ungt og gammelt eks.

Hathud let klæbrig men ikke slimet.

Sporer citron/ellipseformede, 9,5-10 x 6-6,5. + spirepore, men sporerne på stokken kunne godt se noget ru ud, dem fra lamellerne er mere glatte.

Det var teksten.

Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#6 Svar postet d. 12-09-08 kl. 22:59. Emne: Er dette en Cortinarius purpurascens?
Hej Margaretha

Umiddelbart ser det ud som om det er Ædelgran du har fundet svampe sammen med, ikke sandt?

Ædelgran (Abies) har en del flere slørhattearter til fælles med løvtræerne end rigtig gran (Picea) har med løvtræer....Og andre arter.

Uanset hvad er Knoldslørhatte med nåletræer sjældne i Danmrak - sandsynligvis fordi vi ikke har haft graner i bred forstand naturligt i DK.

Din slørhat kan være én af tre arter, som jeg ser det.

Spørgsmålet er, om den har gråhvide eller blå lameller (som ung,...som gammel har alle slørhatte brune lameller).

Hvis den har gråhvide lameller er det C. balteatus, som vist kun er registreret fra Bornholm i DK.

Hvis den har mere eller mindre blå lameller kan det være C. largus eller C. variecolor.

C. variecolor lugter ubehageligt jordslået i de fleste menneskers næse. Nogle mennesker kan ikke lugte denne lugt, og synes den har en mere bananagtig lugt!

C. largus har en mere banal svampeagtig lugt. C. largus er en klassisk løvskovart men da du nævner forekomst af andre primært løvskovsarter, så kunne det jo være at der sker et eller andet mærkeligt i din skov!

Så:

1. lugt til den: C. variecolor-lugten bliver værre med tiden! (jeg kan ikke være i rum med den!)

2. Kig på lamellerne (unge!): er de blege, eller er de blålige. Hvi de kun er blålige helt ude ved hatkanten tæller det ikke!

Håber det hjalp?!

mvh

2bias

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 13-09-08 kl. 20:34. Emne: Er dette en Cortinarius purpurascens?
Tobias, det er nogle fantastisk fine gennemgange du laver vedr. slørhatte! De bliver gemt, for jeg synes ikke at der er så meget at nøgle efter.

Nu til sagen: lamelfarven er, som jeg skriver og som der kan ses på øverste billede, lysgråbrun, det jeg kalder nougat (blød nougat),på de helt unge svampe.Er det hvad du benævner grå-hvid? Den har ikke en lugt, der er bemærkelsesværdig, og den lugter bestemt ikke grimt - nærmest af kun lidt.

Må jeg godt bede dig om at lave konklusionen, for jeg er noget usikker på vægtningen af oplysningerne.

Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#8 Svar postet d. 13-09-08 kl. 20:56. Emne: Er dette en Cortinarius purpurascens?
Hej igen

Jeg ser tre frugtlegemer, hvoraf det ene er det jeg vil kalde ungt. Dens lameller kan jeg ikke se. Men på billede to kan jeg se det næstyngste eksemplars lameller, de ser lyse ud, evt med lidt blå mod hatranden. Men det kan snyde, når det er æggen man kigger på. Det udfoldede eksemplar på det øverste billede er allerede brunfarvet af modne sporer.

Jeg tolker disse lameller til at være ikke-blå. Men det vil kun kunne afgøres ved at kigge på det yngste eksemplar.

Men alt i alt passer dine noter, billedet, og hvad jeg kan tolke - på C. balteatus.

Jeg vil dog lige bede et par andre slørhattefolk kigge på billedet inden jeg afsiger dommen

Indtil da kan du svare mig på:

Var det ren Ædelgran den stod med?

Kiggede du på lamellerne på den allermindste? (når man kigger på slørhatte, slaæ man kigge på helt unge eksemplarer, som ikke er blevet brunfarvede endnu)

Virker overfladen tør og svagt filtet på det ikke-helt-unge? eller er den glat og svagt klæbrig?

Mvh

2bias

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#9 Kommentar postet d. 13-09-08 kl. 21:10. Emne: Er dette en Cortinarius purpurascens?
Jeg prøver at svare så godt jeg kan udfra hukommelsen:

Ren ædelgranbestand i den forstand, at der ikke var rødgran.

Kiggede ikke på lameller på de helt unge, jeg vidste ikke hvad jeg ved nu.

Såvidt jeg kan bedømme var hattene glatte og svagt klæbrige.

Jeg har fundet et nyt billede frem, hvis det kan være til nogen hjælp.

Er dette en Cortinarius purpurascens? (Jeg prøver at svare så godt jeg kan udfra hukommelsen:
Ren ædelgranbestand i den forstand, at der i)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator