Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
31. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Lund Hansen
Lille svamp i mos (Læst 774 gange) Postet d. 12-09-08 kl. 17:28
Svampen måler kun 1.5 cm og stod oprejst, som på fotoet i en mospude.

Sted: fugtig løvskov (bøg, eg og ær) på NV Fyn igår.

Bagsiden er flad.

Fotoet er taget idag, mens svampen blev plukket igår aftes. Da den var helt frisk var de lyse spidser mere tydelige end på dette foto.

Det virker ikke som om at der er spist af svampen.

Er der mon et bud på ID?

Jens

Lille svamp i mos (Svampen måler kun 1.5 cm og stod oprejst, som på fotoet i en mospude. 
Sted: fugtig løvskov (bøg, e)
Jens Lund Hansen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann

Svaraktivitet:

(288)
#1 Svar postet d. 12-09-08 kl. 18:21. Emne: Lille svamp i mos
Med alle forbehold man overhoved kan tage, så tror jeg, at din svamp er en voksen udgave af mine babysvampe, en sæksporesvamp, som jeg en gang har set navnet på, uden at være så smart, at jeg satte navn på mit billede.

Jeg skal se om ikke jeg kan grave det frem, jeg vil ihvertfald gøre et forsøg. Så må vi se, hvad de kloge siger...

Lille svamp i mos (Med alle forbehold man overhoved kan tage, så tror jeg, at din svamp er en voksen udgave af mine bab)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#2 Kommentar postet d. 12-09-08 kl. 18:40. Emne: Lille svamp i mos
Fint, Margaretha, det glæder jeg mig til.

Jens

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#3 Svar postet d. 12-09-08 kl. 19:02. Emne: Lille svamp i mos
Hej Jens

Min første tanke var: "det aner jeg ikke". Men Margarethas indlæg fik mig til at tænke på om det kunne være en ukønnet vækststadium af en Sejgskive (Ascocoryne sp.). Hvis du kan genfinde stedet, så kunne du måske holde øje med om den udvikler små rødviolette skiver. De gror normalt på træ, men der kan jo også være mos på¨træet.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#4 Kommentar postet d. 12-09-08 kl. 19:29. Emne: Lille svamp i mos
Det var også det svaret jeg fik af Jens H, da jeg spurgte, men der skete faktisk ikke mere med mine andet end at de voksede i højden, men de fik sorte kerner, så jeg ved ikke, om det nu også er det.

Nu har jeg gravet lidt, har ikke kunnet finde det jeg ledte efter, men jeg graver videre.

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#5 Kommentar postet d. 16-09-08 kl. 11:28. Emne: Lille svamp i mos
Nu har jeg da endelig fundet frem til billedet, der forestiller Stor dyndskive, Cudoniella clavus, men jeg tror nok ikke alligevel, at det er tale om samme svampeart - men sikker er jeg ikke. Dine er vokset sammen, det er mine ikke, og jeg har heller ikke fundet andre billeder, der viser en sammenvoksning.

Lille svamp i mos (Nu har jeg da endelig fundet frem til billedet, der forestiller Stor dyndskive, Cudoniella clavus, m)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#6 Kommentar postet d. 21-09-08 kl. 15:39. Emne: Lille svamp i mos
Vi kom jo ikke rigtigt nærmere en ID i sidste omgang.

Ovenstående foto var taget efter en nats regn, mens billederne nedenunder viser svampen som den ser ud uden at den er plaskvåd.

Er der ikke noget "frynsesvampagtigt" over denne svamp?

Jeg har set fotos af Grenet frynsesvamp, T. palmata på nettet, hvor der såvel er grenede som flade dele.

Hvad siger sagkundskaben til dette, lidt vilde forslag?

Jens

Lille svamp i mos (Vi kom jo ikke rigtigt nærmere en ID i sidste omgang.
Ovenstående foto var taget efter en nats regn)
Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#7 Kommentar postet d. 21-09-08 kl. 15:42. Emne: Lille svamp i mos
Her er et foto af den flade bagside:

Lille svamp i mos (Her er et foto af den flade bagside:
)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#8 Svar postet d. 21-09-08 kl. 16:17. Emne: Lille svamp i mos
Hej Jens

Jeg tror heller ikke at frynsesvamp er skudt helt ved siden af. Mon du bemærkede nogen lugt, og mon du kan karakterisere den?

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jens Lund Hansen
#9 Kommentar postet d. 21-09-08 kl. 16:32. Emne: Lille svamp i mos
Torbjørn:

I mine noter står der blot at der ikke var nogen speciel lugt, udover en svag lugt af "svamp". Jeg har ikke mast svampen.

Faktisk tog jeg belæg, men jeg er bange for at dette er blevet smidt ud. I tørret tilstand blev denne svamp blot til et lillebitte stykke snulder, der altså er endt i skraldespanden.

Jeg tænker at man ikke kan komme det nærmere på det foreliggende grundlag, men jeg vil da holde øje med stedet, hvor jeg fandt den.

Den grenede frynsehat er jo sjælden.

Jens

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator