Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. november 2020

Artikler

Artikeloversigt | Skriv ny artikel | Seneste artikler | Opdaterede artikler | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Artikler -> Naturfotografering

Lars Andersen
Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera. (Læst 11272 gange) Postet d. 13-09-08 kl. 09:32
Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera. (Verdens første ægte digitale vildmarkskamera, hvor man ikke behøver at tænke på batteriets levetid, )
Foto: Sif Larsen: Lars Andersen på vej med kamera parat

Verdens første ægte digitale vildmarkskamera, hvor man ikke behøver at tænke på batteriets levetid, selv efter 8 dages normal brug oppe i Lapland, var der stadig 48% power tilbage på batteriet. Det kan tåle regn og snavs, man kan sparke bold med det, bruge det som anker, hvis man træder igennem højmosen osv.

En ting ved at havde et proffesionelt kamerahus er knappernes logiske placering ved hurtig brug. Når man vil ændre iso, blænde og lukketider. Fokusfunktioner og kvalitets osv.

Det eneste jeg kan klage over, er den høje vægt på over 1300 gram, og den lave opløsning på LCD skærmen!

Der er lige et dæksel på venstre side der kan skrues af, det kan desværre forsvinde under brug. Det er irriterende at de ikke har en bedre løsning der!

Her nogle af de tekniske specifikationer for Canon 1D Mark III:

1. Verdens hurtigste AF DSLR med 10 fps kontinurlig skudserie i enkeltskud AF eller AL Servo AF.

2. Maximum burst (JPEG Large, kompression kval. 8) ca. 110 skud; RAW, ca 30 skud!

3. ISO 100-3200 med ISO udvidelse, L=50, H=6400

4. 14-bit A/D konvention for fin gradation.

5. Live View i kamera og i fjernkontrol, trådløs eller kabel.

6. 45 punkt areal AF sensor med 19 højpression, tværkryds punkt (f/2.8 kompentibel). 26 Standart pression assisterende punkt AF.

7. AF micro justering!

8. Justerbar metode karaktere for AF punkt valg, lukkervalg priotering og fokusstyrring følsomhed med AI Servo AF. Den er stadig lidt svær for mig at bruge!

9. Ny metode af AF punkt udvidelse af manuelt AF punkt valg.

10. 10.1 -megapixel CMOS sensor, 28.1 x 18.7mm APS-H str. Cropfaktor: 1.3 X.

11. Støjreducering ved høj iso, og ved højlys refleksion felter!

12. Selvrensning af sensor. Selv efter 2800 skud var det rent, men efter Lapland måtte pusterpensel, pinset og skraper i brug! Pak en Sensor Swab´´en skraber ud og dryp nogle få dråber rensevæske på den, herefter føres Swab´´en henover sensoren, osv.

13. Lukkerens levetid ca. 300.000 skud.

14. Stor 3” LCD skærm. Desværre kun på 230.000 pixel, RAW står uskarp på LCD skærmen!

15. 5 personlige hvidbalance justeringer.

16. Selvvalgt støjreducering for høj ISO, 50% skyggestøj for alle billeder. Selvvalgt højlys priotering.

17. Højhastighed på 1/8000 sek maximum lukker og højhastighed X-sync på 1/300 sec med EX blitz.

18. Høj kapasitet, let vægt og kompat lithium-ion batteri med batteri levetiddisplay.

19. Lydsvag lukker ved enkeltskud. Kan bruges til sky dyr som randøjer!

20. Vandresident med ny 580EX II Speedlite. Godt i troperne, og kraftige regnskyld i bjergene.

21. Personlige funktioner med op til 57 personlige valgfrie indstillinger i 4 grupper!

22. Personlige funktioner kan gemmes og registreres!

23. Størrelse: 156 x 156.6 x 79.9 mm.

24. Vægt: 1335 gram med batteri.

Nogle fede detajler er: Stor søger, hurtigste autofokus af alle digitale, verdens hurtigste hurtigste buffer, god ved serieskud. Hurtig objektiv skift, god kvalitet selv ved 1600 ISO er det brugbare fotos. Og det at man kan være ude i felten op til 8-12 dage uden ekstra batteri er fantastisk!

Dårlige detajler er: Høj pris, ca. 28,000 dkr inc. Moms. Høj vægt, og dårlig opløsning på LCD skærmen, savner features som at kunne tage timelaps serieskud som Nikon.

Konklusion: Det er et ægte vildmarkskamera, hvis man vælger at havde den med på vandreturen, det er solidt, og hurtig i brug, og det er kun fjolset bag kameraet der er en hindring for gode skud. Ja det er avanceret, men dens mangfoldigheder i funktioner ligger i sådanne lag, at man efterhånden kan udvikle sig som fotograf med dette værktøj, ved stadig brug!

Det eneste man kan ønske sig at det fremtidige 1D Mark IV? At det vil få laver vægt så tøserne også kan holde det i udstrakt arm, bedre LCD skærm, højer ISO grænse med lavere støj og filmmode som det nye fuldframe 5D Mark II! Som kommer i efteråret 2008!

Her link til Rob Galbraith artikel om 1D Mark III: - se linket HER

Her link til Digital Outback Photo: - se linket HER

Her artikel om 20D. Det første pris-fornuftige semiproffessionelle DSLR!: - se linket HER

Kommentér

Kristian Borum
#1 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 13:17. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Lars, tror du ikke snarere, du skulle kalde det et vildmandskamera, for hvem i alverden ville dog ellers komme i tanker om at købe et kamera til 28.000 for at spille bold med det?

I øvrigt findes der vel alternative kameraer i samme prisklasse, som har helt sammenlignelige specifikationer + bedre skærm. Så må man ganske vist døjes med full frame, men det er nu absolut noget, der er nemt at vænne sig til!

MVH

Kristian

Kommentér

Ole Andersen
#2 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 13:46. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Jeg kan ikke afgøre, om 28.000 kroner er mange penge for netop dette kamera. Men alene vægten får mig til at sige fra. Der skal vel også en optik på..?

Og køber man det udelukkende for at spare et reservebatteri, så er det sandelig dyrt!

For samme beløb kan jeg erhverve 160 exemplarer af Cohiba model Esplendido. Pt. har jeg 13 tilbage af en portion, hidbragt via en fager kvinde fra Havana. Herefter skal jeg vælge, om jeg vil fortsætte med denne model, eller om jeg skal have et nyt kamera. Og slå mig på formpressede og høagtige Flora Danica-cerutter til 11 kroner i stykpris...

Fordelen ved cigaren er, at den holder myggene og sundhedsprofeterene på afstand, og det kan selv et nok så dyrt kamera vel knap præstere...?

Just nu har man introduceret Canon 50 D, og her synes man at få meget for pengene. Og så er der jo lige om hjørnet et opdateret fullframe Canon 5 D.

Nå, det var bare et par søndagstanker. Og til dig, Lars, bare du er glad for dit tunge grej, og får noget ud af det - hvilket du jo gør! - så kan vi andre jo være ligeglade. Og glæde os over dine resultater.

Mvh. Ole

Kommentér

Jens Elm Sørensen
#3 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 14:00. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Jeg ved ikke hvorfor, jeg kommer til at tænke på den første gang, jeg var ude for at købe et kamera.

Fotoforhandleren ville sælge mig et ZENIT-kamera, der vejede 3½ kg, og sagde, "med det vil du få et kamera for livet".

Det kunne man kalde for et vildmarkskamera.

Jeg har flere gange siden fortrudt, at jeg ikke slog til.

Kommentér

Kristian Borum
#4 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 14:05. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Det forstår jeg godt, Jens. Jeg købte mit første Zenit i 1970. Jeg har det stadigvæk (+ en senere model med TTL-måling), og det er i kategorien "mit kæreste eje"!

Kommentér

Kirsten Schwartz
#5 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 14:16. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Det er måske så en slags vægttræning, og du har endda en Zenit til hver arm, Kristian?

Kameraer til fodbold og vægttræning, hvad bli´r det næste?

Her ville jeg have lagt en tegning ind, men det kan man ikke, øv...

Kirsten

Kommentér

Jens Elm Sørensen
#6 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 14:37. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Nej, der var ingen fare for, at det skulle komme i zenit.

Kommentér

Kirsten Schwartz
#7 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 14:41. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Åh, stem eller stød eller hvad det nu hedder, rekorden er da nok mere end 13½ kilo i hver arm?

Sådan et par små håndvægte...

Kirsten

Kommentér

Ole Andersen
#8 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 14:50. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
I mit liv som Jan-forsker (jagten på Jan-bøger og andet beslægtet materiale fra perioden 1942-64) gennemtrawler jeg årligt temmelig mange loppemarkeder og støder nu og da på de gamle russere. Hvis man sørger for ikke at virke for ivrig, kan man være heldig at få det med for 50 kroner. Lukkerlyden er ganske unik! Optisk var de brugbare, men den mekaniske holdbarhed havde skavanker, husker jeg fra min dunkle tid som butikslærling i fotobranchen.

Kommentér

Kristian Borum
#9 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 16:52. Emne: Canon 1D Mark III. Det første ægte digitale vildmarkskamera.
Når nu man har nået en alder, hvor enhver erindring fra ”for ikke så længe siden” ved nærmere eftertanke viser sig at kunne dateres 30 år tilbage i tiden, kan man måske få tilgivelse for at forplumre Lars´s artikel yderligere med en oplevelse fra, ja, ”for ikke så længe siden”.

Da jeg i 1970 var på sommerkursus på Molslaboratoriet, var det sammen med et par kammerater fra vort øvelseshold, som begge havde et spejlreflekskamera. Mit Zenit havde jeg nys erhvervet for 495,00 kr. - og det var mange penge dengang - men de to havde købt japansk, den ene et MInolta SRT-101 og den anden et Konica. Begge i prisklassen +1500,00 - en svimlende sum for en fattig jydsk studerende.

Nå, men vi fotograferede jo på kurset og tog på små private ekskursioner efter dagens skemalagte aktiviteter. En aften på en køretur kom vi forbi et sted, hvor der lå en traditionel vindmølle på en bakketop. Vi standsede bilen, sprang ud og stillede os på rad og række for at forevige det maleriske motiv. De to havde jo deres TTL-måling og blændeautomatik med springblænde, som jo nemt skulle kunne klare den lille rutineopgave til perfektion.

Anderledes stillede sagen sig for Zenit-fotografen. Her sad lysmåleren over objektivet og med en efterføringsviser skulle man så aflæse tid/blænde, indstille blænden på objektivet indstille skarpt og dreje blænden ned til den indstillede værdi (jeg plejede at kalde det ”manuel springblænde”!).

Og så kommer det, jeg egentlig ville fortælle. Denne manuelle proces indebar jo personlige overvejelser og ditto valg. I aftenlyset stod møllen i kontrast til den lysere himmel - altså med fare for, at motivet ville blive underbelyst og dermed kun en mørk silhouet på den lyse baggrund. Altså: ½-1 blændes mindre nedblænding!

Efter sommerferien samledes vi for at vise vore respektive billeder (alt var i dias) for hinanden. Og jeg kunne med tilfredshed konstatere, at de 1500 kroners japanerautomatik ikke kunne hamle op med den bastante russer i kombination med lidt jydsk snusfornuft: Mit Zenit havde afleveret det perfekte billede, hvor de andre var - om jeg så må sige - blevet fanget i lysfælden!

Til historien hører jo så også, at objektivet, Helios 58mm, trods sin vel nok noget bedagede konstruktion, tegnede både meget skarpt og smukt. Russerne havde jo demonteret maskinerne fra Carl Zeiss glasværkerne i Jena, så de i årtier efter krigen stod i Leningrad med hagekors etc. intakt og producerede de gamle glastyper.

MVH

Kristian

Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis artiklen kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator