Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Christian Schou
Slørhat ? fra Hårup Sande (Læst 533 gange) Postet d. 14-09-08 kl. 19:42
Hej

når jeg nøgler denne, når jeg til Randstribet Slørhat - Det passer bare ikke rigtigt med det billede, jeg har af denne art inde i hovedet. Den voksede under fyr på sandbund.

Er jeg galt på den ?

mvh

Jens

Slørhat ? fra Hårup Sande (Hej
når jeg nøgler denne, når jeg til Randstribet Slørhat - Det passer bare ikke rigtigt med det bi)
Jens Christian Schou har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#1 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 19:58. Emne: Slørhat ? fra Hårup Sande
Glemte at skrive at lugten er ubetydelig.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#2 Svar postet d. 14-09-08 kl. 20:01. Emne: Slørhat ? fra Hårup Sande
Hej Jens Christian

Jeg synes ikke at stokkens velum (det nedre slør) ligner C. obtusus. helt afgørende er lugten, om den er jodoform / ræddikeagtig, eller ej. I alle tilfælde er C. obtusus et kompleks af flere arter, og lugten er fælles for dem alle. Lugten er omtrent den samme som i slørhatte-underslægten Dermocybe.

Ps. hvis du en anden gang tager til Hårup Sande, så mail lige til mig, jeg bor kun et stenkast derfra!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou
#3 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 20:35. Emne: Slørhat ? fra Hårup Sande
Hej Torbjørn

vi havde en weekend i Gjern og turen til Hårup Sande var hastigt improviseret. Jeg tænkte faktisk på at kontakte dig, da vi passerede Sensommervej, men havde ikke dit husnummer eller tlf nummer med.

Men næste gang ringer jeg i forvejen.

Lugten var slet ikke ræddikeagtig - mere en anelse sødlig. Rart at du heller ikke tror på obtusus, men ?

Stor hilsen

Jens

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#4 Svar postet d. 14-09-08 kl. 20:47. Emne: Slørhat ? fra Hårup Sande
Ja jeg gled behændigt af på hvad din slørhat kunne være, men jeg desværre ikke noget at ryste ud af ærmet.

Vi ses!

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator