Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Margaretha Liebmann
Cortinarius vulpinus? (Læst 775 gange) Postet d. 14-09-08 kl. 19:47
Jeg er omtrent helt sikker på arten, i en noget tør udgave, har jeg ret?

I bøgeskov på ler.

Cortinarius vulpinus? (Jeg er omtrent helt sikker på arten, i en noget tør udgave, har jeg ret?
I bøgeskov på ler.)
Margaretha Liebmann har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7381)
#1 Svar postet d. 14-09-08 kl. 20:03. Emne: Cortinarius vulpinus?
Den ligner Margaretha! - jeg håber du får et kvalificeret svar af Tobias!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Tobias Frøslev

Svaraktivitet:

(47)
#2 Svar postet d. 14-09-08 kl. 20:59. Emne: Cortinarius vulpinus?
Hej

Ja den er god nok

Der er at par arter der kan ligne.

C. obsoletus har mere dæmpede gråbrune farver, og mindre velum, og større ellipsoide sporer med kraftigere ornament. Mindre hyppig end C. vulpinus men i samme habitater

C. maculatus har mere mørke knap så livlige brune farver, brune velum skæl på hatten og på stokken, og forekommer så vidt vides kun med Eg. Er kun kendt fra et fund i DK, og ganske få i Europa.

C. pseudovulpinus gror med Avbøg og Hassel. Ved gennemskæring gulner kødet, og den lugter af gammel ost! Er ikke kendt fra DK (endnu).

C. caligatus minder lidt om nummer 2, men er kun registreret fra Vintergrøn Eg ved Middelhavet.

Men dette er C. vulpinus!

Mvh

2bias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#3 Kommentar postet d. 14-09-08 kl. 21:09. Emne: Cortinarius vulpinus?
Tak for det. Nu har den jo en ganske karakteristisk "strømpe" som helt ung, så denne gang var det vist ikke så vanskeligt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator