Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Svamp under ildtægernes træ (Læst 1372 gange) Postet d. 15-09-08 kl. 14:03
Denne flotte svamp fandt jeg i dag under et gammelt lindetræ. Den er godt 10cm høj, er helt tør og fast at røre ved og lugter kraftigt af svamp. Der var to andre ældre eksemplarer ved siden af. Flere billeder haves af alle tre.

Kan nogen se, hvad det er?

Inger

Svamp under ildtægernes træ (Denne flotte svamp fandt jeg i dag under et gammelt lindetræ. Den er godt 10cm høj, er helt tør og f)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#1 Svar postet d. 15-09-08 kl. 14:07. Emne: Svamp under ildtægernes træ
Mit første gæt er Netstokket indigo-rørhat. Grundet de røde rørmundinger og nettet på stokken, men jeg ivl gerne se nogle flere billeder af dem. Du er også velkommen til at skære en over. Hvis det er en indigo vil dne blåne aldeles kraftigt.

indigoerne er i øvrigt udemærkede spisesvampe.

Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt
#2 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 14:12. Emne: Svamp under ildtægernes træ
Michael, ja bortset fra at den netstokkede skal spises uden at drikke alkohol, noget tyder på en antabus-lignende virkning, men jeg ved ikke hvor konstant den er.

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#3 Svar postet d. 15-09-08 kl. 14:16. Emne: Svamp under ildtægernes træ
Har aldrig mærket noget til en antibus effekt når den har været på bordet til middag med vin og deslige, men det kan da godt være.

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#4 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 14:18. Emne: Svamp under ildtægernes træ
Her er rørene.

Jeg laver nogle flere billeder straks.

Inger

Svamp under ildtægernes træ (Her er rørene.
Jeg laver nogle flere billeder straks.
Inger)
Besvar | Kommentér

Inger Lund
#5 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 14:23. Emne: Svamp under ildtægernes træ
Og her er den ene af de ældre svampe. Man må håbe for sneglene, at de ikke havde en lille fjer på Denne svamp er i øvrigt temmelig stor, nok 15-20cm høj.

Inger

Svamp under ildtægernes træ (Og her er den ene af de ældre svampe. Man må håbe for sneglene, at de ikke havde en lille fjer på :-)
Besvar | Kommentér

Torbjørn Lindhardt

Svaraktivitet:

(7380)
#6 Svar postet d. 15-09-08 kl. 14:50. Emne: Svamp under ildtægernes træ
Inger, hvis du skærer svampen igennem og fotograferer den, så vil en rødlig linie imellem kødet og rørlaget være et godt argument for Netstokket r.

Det kan meget vel være Michael, da jeg læste om det engang, var der såvidt jeg husker ikke hver gang der var en antabusvirkning. Jeg ville dog være skeptisk, men det er heller ikke en svamp jeg ser ofte!

mvh

Torbjørn

Besvar | Kommentér

Margaretha Liebmann
#7 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 15:28. Emne: Svamp under ildtægernes træ
jeg anede ikke noget om evt antabusvirkning - har heller aldrig oplevet nogen.

Jeg synes dog ikke, at denne rørhat smager så specielt godt, så den kommer kun i gryden sammen med andet og bedre.

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#8 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 15:36. Emne: Svamp under ildtægernes træ
Der er en linie, omend den ikke virker særligt rød. Men blåfarvningen var øjeblikkelig og kraftig. Det så sjovt ud.

Inger

Svamp under ildtægernes træ (Der er en linie, omend den ikke virker særligt rød. Men blåfarvningen var øjeblikkelig og kraftig. D)
Klik på billedet for original størrelse (760 x 670)
Besvar | Kommentér

Michael Filtenborg
#9 Svar postet d. 15-09-08 kl. 15:55. Emne: Svamp under ildtægernes træ
Jo den er god nok, og jeg synes da også den er rød den linje.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator