Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per-Olof Johansson
ukendt plante? (Læst 1053 gange) Postet d. 15-09-08 kl. 14:35
Efter en dybere opgravning skød der et pigæble og denne plante op i Peters have. Desværre er billedet af frugten dårligt men - ingen har hidtil kunnet svare.

Sted: Enghaven, Lillerød 2008

Se billeder her:

- se linket HER

ukendt plante? (Efter en dybere opgravning skød der et pigæble og denne plante op i Peters have. Desværre er billede)
Foto: per-olof johansson: Usædvanlig eller hur?
Besvar | Kommentér

Knud N. Flensted

Svaraktivitet:

(311)
#1 Svar postet d. 15-09-08 kl. 15:00. Emne: ukendt plante?
Det er Kinajute.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Per-Olof Johansson
#2 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 16:22. Emne: ukendt plante?
I og med at den dukkede op sammen med pigæble, forestillede jeg mig måske at der var tale om en plante med en længere forhistorie i Danmark - rundt om nævnes året 1911 som det år, den første kendes fra i Danmark. Synd man ikke kan spørge den ad!

Den bedste beskrivelse fandt jeg her:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen

Svaraktivitet:

(1435)
#3 Svar postet d. 15-09-08 kl. 16:44. Emne: ukendt plante?
Den er vist ikke på fugleognaturs artsliste. Lad os få den oprettet og indrapporteret!

Poul Evald

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Knud N. Flensted

Svaraktivitet:

(311)
#4 Svar postet d. 15-09-08 kl. 16:49. Emne: ukendt plante?
Jo, den er oprettet.

Både Kinajute og Pigæble er i øvrigt temmelig hyppigt spredt med fuglefrø i disse år. Det er i hvert fald min fornemmelse.

Besvar | Kommentér

Per-Olof Johansson
#5 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 16:51. Emne: ukendt plante?
-øhem -som ny her skal jeg vist liiige bruge lidt tid på at finde ud af det - stedet her virker så seriøst, at man ryster lidt på hånden!

Besvar | Kommentér

Poul Evald Hansen
#6 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 16:53. Emne: ukendt plante?
Nu rolig! Vist er det et seriøst sted. Men det er tilladt at komme med "dumme" spørgsmål. Det er jo den eneste måde, man virkelig bliver klogere på.

Poul Evald

Besvar | Kommentér

Knud N. Flensted

Svaraktivitet:

(311)
#7 Svar postet d. 15-09-08 kl. 17:16. Emne: ukendt plante?
Helt sikkert. Det er ikke mere seriøst end at at alle spørgsmål og spændende fotos er meget velkomne.

Besvar | Kommentér

Jens Stolt
#8 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 17:34. Emne: ukendt plante?
Stedet her er overhovedet ikke seriøst.

Forstået på den måde, at der er plads til alle. Her sidder eksperter, som Poul Evald og andre og enhver kan spørge. Og det gør vi, vi spørger tit om det vi ikke ved, og det er ingen skam, for man er ikke født med et leksikon inde i hovedet.

Ethvert ærligt spørgsmål uanset hvilket niveau det afspejler er et godt spørgsmål, og du skal slet ikke være nervøs.

Besvar | Kommentér

Per-Olof Johansson
#9 Kommentar postet d. 15-09-08 kl. 18:47. Emne: ukendt plante?
Jeg er rigtig glad for de svar jeg har fået! Tak!

Da jorden, de to planter gror i, er kommet fra en dybere udgravning, var det jo nærliggende at tro, at der var en sammenhæng. Men hvis begge frø forekommer i fuglefrø pt - så er det jo en mere tænkbar forklaring. Siden kinajuten nu er så frygtet i USA som ukrudtsplante - er den så også noget vi andre skal være bange for? Eller skal Peter bare fortsat glæde sig over sin usædvanlige plante?

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator